Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna 380-ON2-1TIN
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura:

1.Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2019.

2.Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast)

3.Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2015

4. Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2011, s. 119-152.

5. Krzysztofek, K., WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo?. [w:] Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2017, s. 11-23.

6. Józef Bednarek, Ewa Lubina, Kształcenie na odległość Podstawy dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2015

7.Król R., Efektywność gier dydaktycznych w procesie kształcenia, Kraków 2007.

8.Strykowski W., Audiowizualne materiały dydaktyczne: podstawy kształcenia multimedialnego, Warszawa 2014.

9.Tanaś M., Edukacyjne zastosowanie komputerów, Warszawa 2017.

10.Wieczorkowska A., Multimedia podstawy teoretyczne i zastosowania praktyczne, Warszawa 2008.

11. Pen, Y., Canva for Beginners: A Step-by-Step Manual for Mastering Canva's Tools and Techniques | From Basic to Advanced | A Complete Guide to Create Professional Designs." Kindle Edition, Amazon.com Services LLC, 2024

12. Kalinska, N., FULL CANVA TUTORIAL 2024 | How To Use Canva For BEGINNERS!, https://www.youtube.com/watch?v=UkzVLHeSf7c

13. Mentimeter: https://academy.mentimeter.com/courses/menti-101-beginner-guide

14. Genially, https://academy.genially.com/

15. Scratch, https://www.gov.pl/web/koduj/scratch

16. http://www.come.uw.edu.pl (w dziale E-nauczanie) prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska, prof. dr hab. Jan Madey Dekalog edukacji internetowej

Efekty uczenia się:

KP7_WK5 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących - weryfikacja: obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach, samoocena,

KP7_UW1 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych - weryfikacja: obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach,

KP7_UK1 potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych - weryfikacja: obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach,

KP7_KR1 jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne - weryfikacja: obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach, samoocena,

Założenia koncepcji kształcenia multimedialnego jako podstawa do planowania pracy opiekuńczo –wychowawczej, resocjalizacyjnej: wyszukiwanie, weryfikowanie, przetwarzanie, wykorzystywanie i upowszechnianie treści cyfrowych; wykorzystywanie nowoczesnych technologii w procesie pedagogicznym. Zagadnienia prawne technologii informacyjnych i ochrona danych: zagadnienia bezpieczeństwa i ochrony danych; prawa autorskie; typy licencji oprogramowani; piractwo komputerowe a własność intelektualna; modele dystrybucji i ochrony treści w nowych mediach. Prezentacje w technologii Genially: zapoznanie z technologią Mentimeter; zastosowanie technologii Canva do opracowania i prezentacji treści pedagogicznych wzbogaconych o nowoczesne formy upoglądowiania, Kahoot, programowanie w Scratchu. - weryfikacja: ocena projektów,

Metody i kryteria oceniania:

Student realizuje zajęcia stacjonarnie. Zaliczenia przedmiotu na podstawie oceny uzyskanej z przygotowanych indywidualnie projektów studenta. Zaliczenie na ocenę przy minimum 80% obecności na zajęciach. Student ponadwymiarowe nieobecności odpracowuje na konsultacjach.

Zakres tematów:

Założenia koncepcji kształcenia multimedialnego jako podstawa do planowania dydaktycznego i tworzenia materiałów dydaktycznych (1h):

• wyszukiwanie, wersyfikowanie, przetwarzanie, wykorzystywanie i upowszechnianie treści cyfrowych,

• wykorzystywanie nowoczesnych technologii w procesie pedagogicznym,

Zagadnienia prawne technologii informacyjnych i ochrona danych (1h):

• zagadnienia bezpieczeństwa i ochrony danych,

• prawa autorskie,

• typy licencji oprogramowani.

• piractwo komputerowe a własność intelektualnych,

• modele dystrybucji i ochrony treści w nowych mediach,

Tworzenie i obróbka obiektów multimedialnych na potrzeby cyfrowego przekazu dydaktycznego (2h):

• przetwarzanie grafiki rastrowej,

• przetwarzanie grafiki wektorowej,

Tworzenie materiałów internetowych w technologii HTML (2h):

• zapoznanie z budową strony internetowej,

• wprowadzenie do języka HTML,

• tworzenie materiałów dydaktycznych opartych na technologii HTML,

Prezentacje edukacyjne w technologii Canva, Mentimeter(2h):

• zapoznanie z technologią Genially,

• zastosowanie technologii Mentimeter do opracowania i prezentacji materiałów dydaktycznych,

Projektowanie i realizacja multimedialnych programów edukacyjnych oraz jednostek dydaktycznych wzbogaconych o nowoczesne formy upoglądowiania (2h):

• programowanie w Scratchu

Metody dydaktyczne:

Metody: pogadanka, dyskusja, praca online, ćwiczenia laboratoryjne, projekt;

Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 15:30 - 17:00, sala A216 (kom)
Karol Kowalczuk 16/ szczegóły
2 każda sobota, 17:15 - 18:45, sala A216 (kom)
Karol Kowalczuk 17/ szczegóły
3 każda sobota, 17:15 - 18:45, sala A216 (kom)
Karol Kowalczuk 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)