Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie cz.3 380-ON2-2SEM3
Seminarium (SEM) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 25
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (red.). (2010). Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grzybowski P,, Sawicki K. (2010) Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, IMPULS.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Mullaney, T. S. (2023), Rozpoczynanie badań : jak wybrać ciekawy temat badawczy, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Palka, S. (2024) Opisywanie pedagogiczne i edukacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac magisterskich.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

1) ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)(KP7_WG4),

sposób weryfikacji: poszczególne etapy przygotowywania pracy dyplomowej

2) ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (KP7_WG5)

sposób weryfikacji: przygotowanie teoretycznej części pracy dyplomowej

3) ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (KP7_WG6)

sposób weryfikacji: przygotowanie empirycznej części badań własnych

4) ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (KP7_WK3)

sposób weryfikacji: przygotowanie teoretycznej części pracy dyplomowej

5) ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki

zawodowej (KP7_WK8).

sposób weryfikacji: systematyczna praca nad przygotowaniem pracy dyplomowej

W zakresie umiejętności student:

1) posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i

przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych (KP7_UW1)

sposób weryfikacji; poszczególne etapy pracy nad przygotowaniem pracy dyplomowej

2) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu

pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,

kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KP7_UW2)

sposób weryfikacji: przygotowanie empirycznej części pracy dyplomowej

3) posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów,

wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w

kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych

autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) (KP7_UK3)

sposób weryfikacji: przygotowanie empirycznej części pracy dyplomowej

4) posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w

metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze,

dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze;

opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski,

wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny

pedagogiki (KP7_UO1),

sposób weryfikacji:: przygotowanie procesu badań własnych i ich realizacja

5) potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w

celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (KP7_UO3)

sposób weryfikacji: przygotowanie teoretycznej części pracy dyplomowej

W zakresie kompetencji społecznych student:

1) jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób

profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i

formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i

cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej);

poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KP7_KO1)

sposób weryfikacji: dyskusja podczas seminariów; systematyczna praca nad przygotowaniem pracy dyplomowej

2) odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy,

podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się

odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać,

wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje

to podejście wśród innych (KP7_KO2)

sposób weryfikacji: systematyczna praca nad przygotowaniem pracy dyplomowej

Metody i kryteria oceniania:

- Przygotowanie wersji roboczej części empirycznej w oparciu o wstępną analizę zebranego materiału.

- Obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu)

W ramach przygotowywania pracy dyplomowej dopuszczalne jest wykorzystywanie przez studenta/studentkę systemów SI wyłącznie w celu wyszukiwania i organizowania źródeł naukowych oraz wsparcia w procesie badawczym poprzez generowanie problemów badawczych, poszukiwanie luk w wiedzy naukowej. Wszelkie inne użycia systemów SI są niedozwolone.

Metody dydaktyczne:

- praca z tekstem

- pogadanka

- analiza danych zastanych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 13:45 - 16:45, Budynek Wydziału Nauk o Edukacji, sala A105 (war)
Emilia Kramkowska 16/ szczegóły
2 każda niedziela, 13:45 - 16:45, Budynek Wydziału Nauk o Edukacji, sala B126 (sem)
Dorota Misiejuk 12/ szczegóły
3 każda niedziela, 13:45 - 16:45, Budynek Wydziału Nauk o Edukacji, sala B12
Agnieszka Suplicka 12/ szczegóły
4 każda niedziela, 13:45 - 16:45, Budynek Wydziału Nauk o Edukacji, sala B3
Andrzej Proniewski 2/ szczegóły
5 (brak danych), (budynek nieznany), (sala nieznana)
0/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)