Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury rosyjskiej cz. 3 340-RK1-3HLR3
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Szczegółowa literatura przedmiotu do realizowanych tematów jest określona w sylabusie przypisanym do danej grupy ćwiczeniowej.

Opracowania ogólne:

1.Баевский В. , История русской литературы, Москва 2003.

2.Emigracja i tamizdat, pod red. L.Suchanka, Kraków 1993.

3. Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997.

4.Klimowicz T., Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917-1996), Wrocław 1996.

6.Колядыч Т., От Аксёнова к Глуховскому. Русский эксперимент, Москва 2010.

8. Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, под. ред. П. А. Николаева, Москва 2000.

10. Лейдерман Н., Липовецкий М., Современная русская литература, Москва 2001.

11. Мусатов В. В., История русской литературы первой половины ХХ века (советский период), Москва 2001.

12. Огрызко В., Кто сегодня делает литературу в России (1-2т.), Москва 2006.

13. Соколов А. Г., История русской литературы конца XIX- начала XX века, Москва 1999.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi (KA6_WG3),

metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii

literaturoznawczych (KA6_WG8),

podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego (KA6_WG10),

Metody weryfikacji: ocena wypowiedzi ustnej,

Student potrafi:

przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (KA6_UW3),

przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno- kulturowym (KA6_UW4),

analizować typowe problemy filozoficzne istotne dla nauk z dziedziny humanistycznej (KA6_UW5),

właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (KA6_UW8),

komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych (KA6_UK3),

brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (KA6_UK4),

planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole (KA6_UO1),

samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (KA6_UU1)

Metody weryfikacji: ocena jakości argumentacji w dyskusji, ocena sprawności analizy tekstów literackich, obserwacja ciągła

Student jest gotów do:

krytycznej oceny posiadanej wiedzy (KA6_KK1),

uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach (KA6_KO5)

Metody weryfikacji: obserwacja ciągła

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja, prezentacje, praca w parach i grupach

Ocenianie ciągłe: ocena przygotowania do zajęć (przeczytanie lektur i tekstów krytycznych ze zrozumieniem), poziomu dyskusji w czasie ćwiczeń (jakość aktywności). Ocena prezentacji (dla chętnych) oraz pracy w parach i grupach.

Skala ocen zgodnie z Regulaminem studiów.

W trakcie semestru dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Wszystkie pozostałe nieobecności należy zaliczyć w trakcie konsultacji lub w innym terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Zakres tematów:

I SEMESTR

1. Организационные занятия.

2-3. Истоки русского символизма – декаденты („старшие” символисты).

4. „Младшие” символисты - Александр Блок и Андрей Белый.

5.Символизм в русской драматургии начала 20 века. „Незнакомка” Александра Блока.

6. Экспрессионизм в русской драматургии начала 20 века на примере пьеcы Леонида Андреева „Жизнь человека”.

7 -8. Aкмеизм. Творчество Николая Гумилёва, Осипа Мандельштама и Анны Ахматовой.

9. Футуризм. Формальные эксперименты кубофутуристов (Владимир Маяковский, Велемир Хлебников).

10. Тема революции и гражданской войны в рассказах 1920-х годов – „Конармия” Исаака Бабеля.

11. Художественная специфика и проблематика сатирических рассказов Михаила Зощенко – "Гримаса нэпа" „Баня”, „Аристократка”, „Нервные люди”, и др.

12-13. Философская проза 1930-х гг. „Мастер и Маргарита” Михаила Булгакова.

14.Человек и история. Роман „Доктор Живаго” Бориса Пастернака.

15. Образ тоталитарного гоударства в антиутопии „Мы” Михаила Замятина.

II SEMESTR

1. Поэзия времен «оттепели»

(Р. Рождественский, А. Вознесенский, Е. Евтушенко)

2. Экспериментальная проза 60-70-ых годов.

Мовизм Валентина Катаева.

3. Деревенская проза (Валентин Распутин).

4. Русская драматургия 60-70-х годов ХХ века (Александр Вампилов).

5.-6. Авторская песня (Б. Окуджава, В. Высоцкий, A. Галич).

7-8. Лагерная тема в русской прозе (Александр Солженицын, Варлам Шаламов).

9. Проза Владимира Войновича.

10.„Возвращенные” рассказы Владимира Тендрякова

11-12.. Поэзия Иосифа Бродского.

13. „Москва-Петушки" Венедикта Ерофеева как пратекст русского постмодернизма.

14. Постмодернизм в драматургии ( Николай Коляда).

15. Творчество Виктора Пелевина.

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, praca z tekstem literackim (analiza i interpretacja tekstu literackiego), prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 29
Agnieszka Baczewska-Murdzek, Weronika Biegluk-Leś 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Neofilologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)