Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne 310-CS1-1PDWII-1
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 999
Literatura:

1. Manuale używanych programów komputerowych on-line

2. Wróblewski P. „ABC Komputera. Wydanie VII" Wyd. Helion Gliwice 2013

3. Cox J., Lambert J. „Microsoft Word 2010. Krok po kroku” Wyd. RM, Gliwice 2012

4. Frye C. D. „Microsoft Excel 2010 krok po kroku” Wyd. RM, Gliwice 2012

5. Cox J., Lambert J. „Microsoft PowerPoint 2010. Krok po kroku” Wyd. RM, Gliwice 2012

6. Eilmes A. „Ćwiczenia z Word dla chemików”, Wyd. Mikron, Warszawa 2001

7. Ufnarski W., Mądry K., „Excel dla chemików … i nie tylko”, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000

8. Michalak A. „Ćwiczenia z PowerPoint dla chemików”, Wyd. Mikron, Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

KP6_WG11 kolokwium oraz prezentacja multimedialna

KP6_UU1 ocena aktywności w trakcie zajęć

KP6_UK2, KP6_UK3 ustna prezentacja multimedialna

KP6_KR2 ocena pracy studenta w trakcie zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach oraz otrzymanie pozytywnej oceny końcowej, która jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z poszczególnych kolokwiów oraz prezentacji multimedialnej.

Ocena końcowa może zostać podwyższona na podstawie zgromadzonych puntków za aktywność na zajęciach.

Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność.

Nieobecności usprawiedliwiają jedynie zwolnienia lekarskie.

Nieusprawiedliwiona nieobecność na trzech laboratoriach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.

Ogólne warunki uczestnictwa i zaliczenia przedmiotu określa Regulamin Studiów.

Zakres tematów:

Treści merytoryczne przedmiotu:

1. Podstawy pracy na komputerze w systemie Windows

• Terminologia.

• Standardowe programy systemu Windows, zapis dokumentu na dysku, zarządzanie plikami i folderami, kopiowanie, przenoszenie i kasowanie informacji itp.

2. Arkusz kalkulacyjny - Excel

• Terminologia, wprowadzanie i edycja informacji do komórek arkusza,

• Formuły arytmetyczne i podstawowe funkcje dostępne w programie.

• Tworzenie i modyfikacja wykresów i tabel, opis alternatywny elamentów graficznych

• Tabela danych – sortowanie i wyszukiwanie informacji.

• Statystyka opisowa - obliczanie wartości funkcji statystycznych na podstawie podanych wzorów oraz z wykorzystaniem funkcji programu Excel.

• Właściwosci pliku MS Excel oraz ustawienia dostepności

• Zapisywanie pliku w formacie pdf z uwględnieniem tagów struktury dokumentu dla ułatwień dostępu

• Dostępność cyfrowa dokumentów MS Excel - dobre praktyki

3. Program graficzny – ChemSketch

• Rysowanie wzorów chemicznych oraz schematów reakcji chemicznych

4. Edytor tekstu - Word

• Wprowadzanie tekstu i podstawowe zasady typografii, rodzaje czcionek

• Formatowanie tekstu, sprawdzanie pisowni, określanie języka dokumentu

• Wstawianie grafiki i zdjęć, galeria WordArt i SmartArt, tworzenie opisu alternatywnego garfiki i zdjęć

• Narzędzia do tworzenia list, listy numerowane i punktowane.

• Tworzenie i formatowanie tabel.

• Układ strony dokumentu, style wbudowane, nagłówek i stopka

• Tworzenie linków

• Edytor równań – Microsoft Equation.

• Właściwosci pliku MS Word oraz ustawienia dostepności

• Zapisywanie dokumentu w formacie pdf z uwględnieniem tagów struktury dokumentu dla ułatwień dostępu

• Dostępność cyfrowa dokumentów MS Word - dobre praktyki

5. Prezentacje komputerowe - Power Point

• Tryby pracy programu - szablony projektu, wbudowane wzorce slajdów, schematy animacji, tworzenie opisu alternatywnego garfiki i zdjęć

• Techniki wyróżniania tekstu i obiektów wstawionych do prezentacji.

• Dodawanie multimediów dostepnych cyfrowo - audiodeskrypcja i napisy rozszerzone filmów

• Kompozycja slajdu z uwzględnieniem potrzeb odbiorców prezentacji

• Prowadzenie prezentacji na monitorze komputera i na dużym ekranie.

• Właściwosci pliku MS PowerPoint, okreslanie języka prezentacji oraz ustawienia dostępności

• Zapisywanie prezentacji w formacie pdf z uwględnieniem tagów struktury dokumentu dla ułatwień dostępu

• Dostępność cyfrowa dokumentów MS PowerPoint - dobre praktyki

Metody dydaktyczne:

Praktyczne ćwiczenia przy komputerze z wykorzystaniem zainstalowanego oprogramowania.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 2015
Barbara Bankiewicz 9/ szczegóły
2 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 2015
Barbara Bankiewicz 10/ szczegóły
3 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala 2015
Barbara Bankiewicz 6/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Chemii i Wydziału Stosunków Międzynarodowych - Kampus
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)