Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Senior insight: diagnozowanie potrzeb dla innowacji 480-SS2-1SID2
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 16
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.

2. Ch. Frankfort - Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2000.

3. G. Mulgan oraz R. Ali, R. Halkett i B. Sanders, W harmonii i bez niej. Rozwój innowacji społecznych jako wyzwanie, tłum. J. Łuczak, A. Decyk,; Nesta, Fundacja Stocznia, 2023.

4. T. Keane, B. Caffin, M. Soto, A. Chauhan, R. Krishnaswamy, G. van Dijk, Megha Wadhawan, Zrób to sam Twój wpływ na rozwój. tłum. E. Więcławska, esta, Fundacja Stocznia, 2023.

5. A. Bryndza-Stabro, J. Piwowońska i inni, Innowacje społeczne dla dostępności, ROPS Kraków, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, 2023.

6. https://e.org.pl/strefa-wiedzy/

7. https://www.silowniapamieci.pl/

8. https://inkubatorpomyslow.org.pl/multimedia/

Efekty uczenia się:

Umiejętności:

Student/Studentka:

a) potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KP7_UW2)

sposób weryfikacji: analiza danych zastanych, praca z tekstem i bazami danych; projekty grupowe

b) posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy (KP7_UW7 )

sposób weryfikacji: przygotowanie podsumowania pracy własnej (prezentacja); metoda pokazu, projekty grupowe

c) posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych (KP7_UW8)

sposób weryfikacji: prezentacja zaliczeniowa, dyskusja moderowana przez prowadzące zajęcia; projekty grupowe

Kompetencje społeczne:

Student/Studentka:

a) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy (KP7_KK1)

sposób weryfikacji: prezentacja zaliczeniowa, dyskusja moderowana przez prowadzące zajęcia, praca grupowa i własna podczas zajęć; studia przypadków

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie prezentacja przygotowania przez wcześniej dobrane grupy studentów i studentek.

Prezentacja końcowa powinna być prezentacją wyników z:

a) Analizy danych zastanych

b) Przeprowadzonych wywiadów i obserwacji

Co będzie punktowane i w jakim zakresie:

a) Ilość oraz jakość źródeł zgromadzonych podczas analizy danych (min. 10 źródeł) – max. 5 pkt

b) Ilość przeprowadzonych wywiadów (min. 5 wywiadów), wyniki przeprowadzonej obserwacji - max. 5 pkt

c) Spójność tematyczna prezentacji, pogłębienie tematu; wypracowanie pytania do dyskusji z grupą – max. 5 pkt

d) Anonimowa samoocena grupowa odnosząca się do zaangażowania poszczególnych osób w pracę w grupie – max. 5 pkt (wyciągamy średnią ocen, uzyskaną przez każdą ocenianą osobę)

Łącznie, za pracę nad prezentacją oraz jej wykonanie można uzyskać max. 20 pkt.

Przedziały ocen zaliczających :

10,5 - 12 pkt. – dostateczny

13-14 pkt. – dostateczny plus

15-16 pkt. – dobry

17-18 pkt. – dobry plus

19-20 pkt. – bardzo dobry

Możliwa jest 1 nieobecność, każdą kolejną należy zaliczyć na konsultacjach w ciągu max. 2 tygodni od momentu jej wystąpienia.

Podstawą zaliczenia nieobecności będzie dyskusja na temat tekstu zadanego do przeczytania przez osobę prowadzącą zajęcia (tematyka tekstów może być różna, w zależności od etapu realizacji zajęć)

Dopuszcza się korzystanie ze wsparcia sztucznej inteligencji w przygotowaniu prezentacji końcowej tylko i wyłącznie w celu: korekty językowej, tłumaczenia, wyszukiwania

źródeł. Każde wykorzystanie narzędzi AI w przygotowaniu pracy musi być odpowiednio oznaczone, np poprzez adnotację w przypisach z informacją o formie i zakresie korzystania z AI i wcześniej skonsultowane z prowadzącymi zajęcia. Prowadzący będą weryfikować prawidłowość tego zastosowania m.in. poprzez analizę dokumentacji, porównanie stylu pracy, wykorzystanie dostępnych narzędzi analizy treści. Niepełne dokumentowanie, automatyczne generowanie całych zadań, czy cytowanie wygenerowanych treści AI jako własne jest zabronione.

Zakres tematów:

1. Zrozumienie design thinking i jego zastosowania w temacie potrzeb osób starszych

- Wprowadzenie do metodologii design thinking.

- Przykłady zastosowania design thinking w projektowaniu dla seniorów.

- Określenie pojęcia innowacji społeczne

2. Planowanie badań

- Określenie tematu badawczego

- Definiowanie celów i pytania badawczego.

- Wybór metod zbierania danych: wywiady, obserwacje.

- Dobór osób do badania

3. Analiza danych zastanych

- Analiza danych zastanych na wybrany temat

- Określenie głównych hipotez i kierunków badań terenowych

4. Przeprowadzenie desk research (zajęcia konsultacyjne)

- Wstępne wnioski.

- Identyfikacja kluczowych potrzeb i problemów seniorów.

5. Przygotowanie narzędzi badań w terenie (wywiady, obserwacje)

- Projektowanie wywiadów, dyspozycji do obserwacji.

- Trening przeprowadzania wywiadów i technik obserwacyjnych

6. Przeprowadzanie wywiadów i obserwacji (zajęcia konsultacyjne)

- Wywiady z osobami starszymi oraz kluczowymi interesariuszami

- Obserwacje w miejscach często odwiedzanych przez seniorów (np. kluby seniora, parki)

7. Prezentacja podsumowania wyników badań

- Opracowanie wniosków z desk research i z badań terenowych

- Prezentacja wyników i dyskusja na temat wpływu wyników na projektowanie rozwiązań dla seniorów.

- Omówienie możliwych kierunków projektowania na zajęciach w ramach kolejnego modułu

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć to:

a) praca z tekstem i bazą danych on-line

b) metody aktywizujące - burza mózgów

c) projekty grupowe

d) studia przypadków

e) metoda pokazu

f) dyskusja moderowana

g) praca w terenie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 15:00 - 18:00, sala 36
Katarzyna Sztop-Rutkowska, Emilia Kramkowska 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Historii, Wydziału Filozofii i Wydziału Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)