Przedmioty biologiczne ogólne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-B3-PBO2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmioty biologiczne ogólne |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: |
4L stac. III stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy ogólnobiologicznej doktoranta, przypomnienie podstaw teorii biologicznych i przedstawienie ich rewizji w świetle badań z ostatnich lat. Wykład zapoznaje z najnowszymi wynikami badań w dziedzinach biologii, wybranych przez grupę doktorantów. Rozwijane i kształtowane są umiejętności poszukiwania informacji z różnych dziedzin biologii w celu lepszego przygotowania się do egzaminu doktorskiego z dyscypliny podstawowej. Celem przedmiotu jest też uświadomienie doktorantom konieczności stałego poszerzania wiedzy nie tylko z zakresu swojej specjalności ale ogólnie pojmowanej biologii. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: Studia doktoranckie w zakresie biologii Poziom kształcenia: studia trzeciego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 1 Ogólny Rok studiów/semestr: I i II rok/I i II semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: I semestr 15 godz., II semestr 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy doktoranta: Ogólny nakład pracy doktoranta: 50 godz. w tym: udział w wykładach: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 12,5 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 7,5 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz. (1,5 ECTS), nakład pracy doktoranta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 20 godz. (0,8 ECTS) |
Literatura: |
1. Prum i in. 2015. A comprehensive phylogeny of birds (Aves) using targeted next-generation DNA sequencing. Nature 526: 569-573. 2. Sangster G. 2014. The application of species criteria in avian taxonomy and its implications for the debate over species concepts. Biol. Rev. 89: 199-214. 3. Chorus I. 2012. Currentapproaches to cyanotoxinrisk assessment, riskmanagement and regulations indifferent countries. Federal Environmental Agency, Berlin (online) 4. Scotti i in. 2016. Fifty years of genetic studies: what to make of the large amounts of variation found within populations? Annals of Forest Science 73:69–75. 5. Damschen E. i in. 2014. How fragmentation and corridors affect wind dynamics and seed dispersal in open habitats. PNAS 111(9): 3484–3489 6. Jaskuła R. 2005. Intymne życie sześcionogów, czyli parę słów o owadzich strategiach rozrodczych. Wszechświat, 106(3): 61-68 7. Zuk M. 2012. Seks na sześciu nogach. Kto bzyka w trawie. Warszawa, Prószyński i s-ka, 256 str. 8. Storfer, A., et al. 2007. Putting the ‘landscape’ in landscape genetics. Heredity 98.3: 128 9. Jadwiszczak P. 2013. Początki ewolucji pingwinów. Kosmos 62(3): 435-441. 10. Loren McClenachan, 2013. Recreation and the “Right to Fish” Movement: Anglers and Ecological Degradation in the Florida Keys. Environmental History 18: 76–87 11. Buchowicz J. 2009. Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. PWN. Warszawa. 12. Hofreiter M. 2008. Paleogenomics. C R Palevol 7: 113–124. 13. Prufer K, Stenzel U, Hofreier M. et al. 2010. Computation challenges in the analysis of ancient DNA. Gen Biol 11: 1-15. |
Efekty uczenia się: |
1. Doktorant zna i rozumie podstawy teorii biologicznych umożliwiające rewizję istniejących paradygmatów (SD_WG01) 2. Doktorant zna i rozumie współczesne kierunki rozwoju i najnowsze osiągnięcia nauk biologicznych (SD_WG03) 3. Doktorant potrafi samodzielnie planować proces samokształcenia (SD_UU01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.