Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmioty biologiczne ogólne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-B3-PBO2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmioty biologiczne ogólne
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy: 4L stac. III stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy ogólnobiologicznej doktoranta, przypomnienie podstaw teorii biologicznych i przedstawienie ich rewizji w świetle badań z ostatnich lat. Wykład zapoznaje z najnowszymi wynikami badań w dziedzinach biologii, wybranych przez grupę doktorantów. Rozwijane i kształtowane są umiejętności poszukiwania informacji z różnych dziedzin biologii w celu lepszego przygotowania się do egzaminu doktorskiego z dyscypliny podstawowej. Celem przedmiotu jest też uświadomienie doktorantom konieczności stałego poszerzania wiedzy nie tylko z zakresu swojej specjalności ale ogólnie pojmowanej biologii.

Pełny opis:

Kierunek studiów: Studia doktoranckie w zakresie biologii

Poziom kształcenia: studia trzeciego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Język przedmiotu: polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 1 Ogólny

Rok studiów/semestr: I i II rok/I i II semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: I semestr 15 godz., II semestr 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, konsultacje

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy doktoranta: Ogólny nakład pracy doktoranta: 50 godz. w tym: udział w wykładach: 30 godz.; przygotowanie się do

zajęć, zaliczeń, egzaminów: 12,5 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 7,5 godz.

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz. (1,5

ECTS), nakład pracy doktoranta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 20 godz. (0,8 ECTS)

Literatura:

1. Prum i in. 2015. A comprehensive phylogeny of birds (Aves) using targeted next-generation DNA sequencing. Nature 526: 569-573.

2. Sangster G. 2014. The application of species criteria in avian taxonomy and its implications for the debate over species concepts. Biol. Rev. 89: 199-214.

3. Chorus I. 2012. Currentapproaches to cyanotoxinrisk assessment, riskmanagement and regulations indifferent countries. Federal Environmental Agency, Berlin (online)

4. Scotti i in. 2016. Fifty years of genetic studies: what to make of the large amounts of variation found within populations? Annals of Forest Science 73:69–75.

5. Damschen E. i in. 2014. How fragmentation and corridors affect wind dynamics and seed dispersal in open habitats. PNAS 111(9): 3484–3489

6. Jaskuła R. 2005. Intymne życie sześcionogów, czyli parę słów o owadzich strategiach rozrodczych. Wszechświat, 106(3): 61-68

7. Zuk M. 2012. Seks na sześciu nogach. Kto bzyka w trawie. Warszawa, Prószyński i s-ka, 256 str.

8. Storfer, A., et al. 2007. Putting the ‘landscape’ in landscape genetics. Heredity 98.3: 128

9. Jadwiszczak P. 2013. Początki ewolucji pingwinów. Kosmos 62(3): 435-441.

10. Loren McClenachan, 2013. Recreation and the “Right to Fish” Movement: Anglers and Ecological Degradation in the Florida Keys. Environmental History 18: 76–87

11. Buchowicz J. 2009. Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. PWN. Warszawa.

12. Hofreiter M. 2008. Paleogenomics. C R Palevol 7: 113–124.

13. Prufer K, Stenzel U, Hofreier M. et al. 2010. Computation challenges in the analysis of ancient DNA. Gen Biol 11: 1-15.

Efekty uczenia się:

1. Doktorant zna i rozumie podstawy teorii biologicznych umożliwiające rewizję istniejących paradygmatów (SD_WG01)

2. Doktorant zna i rozumie współczesne kierunki rozwoju i najnowsze osiągnięcia nauk biologicznych (SD_WG03)

3. Doktorant potrafi samodzielnie planować proces samokształcenia (SD_UU01)

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)