Witaminologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-3WIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Witaminologia |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii organicznej, biochemii, biofizyki. Ponadto student powinien posiadać umiejętności pracy w laboratorium biochemicznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studenta w zakresie metabolicznej roli wszystkich znanych witamin w stopniu rozszerzonym w stosunku do treści, realizowanych na kursach innych przedmiotów, takich jak biochemia, biologia komórki czy fizjologia zwierząt. Student dogłębnie poznaje procesy biochemiczne, w których udział biorą witaminy i ich pochodne, a także przemiany tych związków. Daje to podstawy do zrozumienia skutków niedoboru witamin na biochemicznym i fizjologicznym poziomie ich funkcjonowania. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: III rok pierwszego stopnia, semestr letni Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 15 godz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz. zajęciach laboratoryjnych: 15 godz. przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 41 godz. udział w konsultacjach, zaliczeniach: 4 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34 godz., 1,4 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60,0 godz., 2,4 pkt. ECTS Wykład: Podczas wykładu student wchłania wiedzę o budowie właściwościach i mechanizmie działania wszystkich znanych witamin. Dowiaduje się o właściwym zapotrzebowaniu organizmu człowieka na witaminy. Poznaje również przejawy stanów niedoboru witamin i ich efekty kliniczne. Laboratoria: Student opanowuje szereg metod dotyczących jakościowego i ilościowego oznaczania witamin. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Moszczyński P., Pyć R., 2001 – Biochemia witamin; część I. witaminy grupy B i koenzymy - PWN, Warszawa 2. Moszczyński P., Pyć R., 2001 – Biochemia witamin; część II. witaminy lipofolne i kwas askorbinowy , PWN, Warszawa 3. Chemia żywności. Skład, przemiany i właściwości żywności - Pr.zbior. pod red. Z. E. Sikorskiego. Warszawa: WNT 2000 Literatura uzupełniająca: 4. Berg J., Stryer L., Tymoczko J. L., 2011 – Biochemia, PWN, Warszawa 5. Sobotka L., 2008 – Podstawy żywienia klinicznego Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
1. Student określa podstawowe grupy witamin, metaboliczne ścieżki ich biosyntezy oraz wyjaśnia konieczność ich przyjmowania wraz z pokarmem. K_W06, K_U06, K_U07. 2. Student zna strukturę chemiczną witamin i relacje pomiędzy ich właściwościami i funkcjami. K_W06, KU07, K_K01. 3. Student zna zagrożenia związane z awitaminozą, podstawowe objawy niedoboru witamin i przykładowe schorzenia z tym związane. K_W06, K_U06, K_U07, K_K04. 4. Student stosuje wybrane techniki ilościowej i jakościowej analizy witamin. K_W10, K_U01, K_U07 5. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w laboratorium i świadomość poszanowania pracy własnej i innych. K_K07, K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza wyników Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę laboratoriów i wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.