Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szkoły wyższej - Sztuka prowadzenia wykładów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-CS3-1DSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka szkoły wyższej - Sztuka prowadzenia wykładów
Jednostka: Wydział Biologiczno-Chemiczny
Grupy: 4L stac. II stopnia studia chemiczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest poznanie przez doktorantów znaczenia wykładów jako formy i metody dydaktycznej w procesie kształcenia w szkole wyższej. Doktoranci będą wyjaśniać, na czym polega sztuka prowadzenia wykładów i czy można ją opanować.

Poznają etapy pracy nad przygotowaniem wykładu,tj. postawienie celów, wybór rodzaju wykładu, dobór treści kształcenia i ich układ, opracowanie prezentacji. Podczas zajęć doktoranci określą zasady wygłaszania oraz sposoby pokonywania barier komunikacyjnych podczas wykładu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest poznanie przez doktorantów znaczenia wykładów jako formy i metody dydaktycznej w procesie kształcenia w szkole wyższej. Doktoranci będą wyjaśniać, na czym polega sztuka prowadzenia wykładów i czy można ją opanować.

Poznają etapy pracy nad przygotowaniem wykładu,tj. postawienie celów, wybór rodzaju wykładu, dobór treści kształcenia i ich układ, opracowanie prezentacji. Podczas zajęć doktoranci określą zasady wygłaszania oraz sposoby pokonywania barier komunikacyjnych podczas wykładu.

Pełny opis:

Kierunek studiów: Studia doktoranckie w zakresie chemii

Poziom kształcenia: studia trzeciego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Język przedmiotu: polski

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 4 Zawodowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki chemiczne, chemia

Rok studiów/semestr: I rok /I lub II semestr; II rok/III lub IV semestr; III rok/ V lub VI semestr

Liczba godz. zajęć dydaktycznych: konwersatorium 5 godz.

Metody dydaktyczne: dyskusja , prezentacja multimedialna, warsztaty, konsultacje

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy doktoranta: 25 godz. w tym: udział w wykładach: 0 godz.;

przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 19,4 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 0,6 godz.

Wskaźniki ilościowe;

nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 5,6, godz. (0,2 ECTS)

nakład pracy doktoranta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 25 godz. (1 ECTS)

W ramach konwersatorium doktoranci poznają strukturę konspektu wykładu (cele, dobór i układ materiału, opracowanie szkicu prezentacji, zaplanowanie informacji przystankowych oraz rozpoczęcia i zakończenia wykładu). Ustalą kryteria oceny wykładu, które zastosują w ocenie wykładów przedstawionych na nagraniach filmowych i krótkich wystąpieniach samych doktorantów.

Literatura:

1. Kruszewski K. 2004. Sztuka nauczani.a Czynności nauczyciela. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

2. Niemierko B. 2007. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Warszawa

3. Petty G. 2010. Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. GWP, Sopot

4. Rozmus A. (red.) 2013. Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa

5. Sadowski M.P. 2007. Jak przygotować dobrą prezentację. W-wa

6. Wasylczyk P. 2017. Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. PWN, Warszawa

Efekty uczenia się:

1. Doktorant potrafi samodzielnie planować proces samokształcenia (SD_UU01).

2. Doktorant potrafi opracować programy kształcenia na poziomie szkoły wyższej w zakresie swoich zainteresowań naukowych i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi (SD_UU04).

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia; zaliczenie ustne, ocena aktywnosci podczas zajęć (np. podczas dyskusji, rozmowy, oceniane będą również krótkie krótkie wystąpienia przygotowane przez samych doktorantów oraz ich udział w ocenie wykładów przedstawionych na nagraniach).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)