Dydaktyka szkoły wyższej - Sztuka prowadzenia wykładów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-CS3-1DSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka szkoły wyższej - Sztuka prowadzenia wykładów |
Jednostka: | Wydział Biologiczno-Chemiczny |
Grupy: |
4L stac. II stopnia studia chemiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest poznanie przez doktorantów znaczenia wykładów jako formy i metody dydaktycznej w procesie kształcenia w szkole wyższej. Doktoranci będą wyjaśniać, na czym polega sztuka prowadzenia wykładów i czy można ją opanować. Poznają etapy pracy nad przygotowaniem wykładu,tj. postawienie celów, wybór rodzaju wykładu, dobór treści kształcenia i ich układ, opracowanie prezentacji. Podczas zajęć doktoranci określą zasady wygłaszania oraz sposoby pokonywania barier komunikacyjnych podczas wykładu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest poznanie przez doktorantów znaczenia wykładów jako formy i metody dydaktycznej w procesie kształcenia w szkole wyższej. Doktoranci będą wyjaśniać, na czym polega sztuka prowadzenia wykładów i czy można ją opanować. Poznają etapy pracy nad przygotowaniem wykładu,tj. postawienie celów, wybór rodzaju wykładu, dobór treści kształcenia i ich układ, opracowanie prezentacji. Podczas zajęć doktoranci określą zasady wygłaszania oraz sposoby pokonywania barier komunikacyjnych podczas wykładu. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: Studia doktoranckie w zakresie chemii Poziom kształcenia: studia trzeciego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 4 Zawodowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki chemiczne, chemia Rok studiów/semestr: I rok /I lub II semestr; II rok/III lub IV semestr; III rok/ V lub VI semestr Liczba godz. zajęć dydaktycznych: konwersatorium 5 godz. Metody dydaktyczne: dyskusja , prezentacja multimedialna, warsztaty, konsultacje Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy doktoranta: 25 godz. w tym: udział w wykładach: 0 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 19,4 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 0,6 godz. Wskaźniki ilościowe; nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 5,6, godz. (0,2 ECTS) nakład pracy doktoranta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 25 godz. (1 ECTS) W ramach konwersatorium doktoranci poznają strukturę konspektu wykładu (cele, dobór i układ materiału, opracowanie szkicu prezentacji, zaplanowanie informacji przystankowych oraz rozpoczęcia i zakończenia wykładu). Ustalą kryteria oceny wykładu, które zastosują w ocenie wykładów przedstawionych na nagraniach filmowych i krótkich wystąpieniach samych doktorantów. |
Literatura: |
1. Kruszewski K. 2004. Sztuka nauczani.a Czynności nauczyciela. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2. Niemierko B. 2007. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 3. Petty G. 2010. Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. GWP, Sopot 4. Rozmus A. (red.) 2013. Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 5. Sadowski M.P. 2007. Jak przygotować dobrą prezentację. W-wa 6. Wasylczyk P. 2017. Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
1. Doktorant potrafi samodzielnie planować proces samokształcenia (SD_UU01). 2. Doktorant potrafi opracować programy kształcenia na poziomie szkoły wyższej w zakresie swoich zainteresowań naukowych i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi (SD_UU04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia; zaliczenie ustne, ocena aktywnosci podczas zajęć (np. podczas dyskusji, rozmowy, oceniane będą również krótkie krótkie wystąpienia przygotowane przez samych doktorantów oraz ich udział w ocenie wykładów przedstawionych na nagraniach). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.