Kontrola w administracji publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-SPR-1KAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Kontrola w administracji publicznej |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kształcenia jest przygotowanie kadry eksperckiej w zakresie kontroli administracji publicznej. |
Pełny opis: |
1. Pojecie, istota oraz geneza kontroli 2. Kontrola a nadzór 3. Rodzaje i kryteria kontroli 4. System kontroli administracji publicznej: 4.1 Kontrola zewnętrzna nad administracją 4.2 Kontrola wewnątrzadministracyjna 4.3 Kontrola wewnętrzna w jednostkach organizacyjnych administracji |
Literatura: |
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483 z późn. zm. Ustawa z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli, Dz. U. z 2015 r., poz. 1096 z późn. zm. Ustawa z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich, Dz. U. z 2014 r., poz. 1648 z późn. zm. Ustawa z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, Dz. U. z 2016 r., poz. 1510. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej, Dz. U. z 2011 r. nr 185, poz. 1092 J Jagielski, Kontrola administracji publicznej, Wyd. LexisNexis, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, finansów publicznych, administracji publicznej, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, audytu wewnętrznego i audytów specjalistycznych oraz kontroli w sektorze publicznym (administracji publicznej). Ponadto zna zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych, w tym ich formy organizacyjno-prawne. 2. Zna definicję, terminologię i podejścia do prowadzenia audytu wewnętrznego, rachunkowości i sprawozdawczości oraz kontroli zarządczej 3. Posiada wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania kontroli w administracji publicznej oraz konstruowania budżetu zadaniowego Umiejętności 1. Potrafi kierować komórką audytu wewnętrznego lub jednostką do spraw finansów i kontroli 2. Identyfikuje potrzeby jednostki w zakresie audytu, kontroli i rachunkowości 3. Potrafi zaproponować poprawę systemu zarządzania 4. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł danych i metod ich przetwarzania Kompetencje społeczne 1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego uczenia się 2. Właściwie identyfikuje zasadność i cel uzupełniania zdobytych kwalifikacji oraz potrafi samodzielnie zdobywać i doskonalić wiedzę oraz umiejętności z zakresu rachunkowości, audytu wewnętrznego i kontroli w sektorze publicznym 3. Wykazuje gotowość do aktywnego uczestniczenia w kreowaniu wizerunku jednostki 4. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych 5. Jest przygotowany do komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazywania swojej wiedzy 6. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki w życiu codziennym i zawodowym 7. Potrafi myśleć i działać w sposób racjonalny i przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.