Ocena jakości audytu wewnętrznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-SPR-1OJA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Ocena jakości audytu wewnętrznego |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zrozumienie problematyki oceny jakości audytu wewnętrznego na podstawie standardów IIA |
Pełny opis: |
Standardy audytu wewnętrznego IIA. o IPPF framework o Zmiany Program Zapewnienia i Poprawy Jakości. Cel i zakres Efektywność audytu wewnętrznego. o Obszary oceny o Sposób oceny Ocena audytu wewnętrznego w oparciu o standardy IIA o Koncepcja – Quality Assurance Manual (narzędzie IIA) o Przykładowe obszary problemowe Ocena zasobów ludzkich audytu wewnętrznego – studium przypadku |
Literatura: |
Literatura podstawowa Standardy IIA Quality Assurance Manual (narzędzie IIA) Wyciąg z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dotyczący kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) Komunikat Nr 4 Ministra Finansów z dnia 20 maja 2011 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dziennik Urzędowym Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. Nr 5, poz. 23) Wytyczne w zakresie programu zapewnienia i poprawy jakości -opracowanie Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl/ Działalność/ Finanse publiczne/ Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny/ Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym). Wytycznych do samooceny audytu wewnętrznego - opracowanie Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl/ Działalność/ Finanse publiczne/ Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny/ Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym) Program zapewnienia i poprawy jakości – przykład dobrej praktyki – opracowanie dostępne na stronie internetowej MF(www.mofnet.gov.pl/ Działalność/ Finanse publiczne/ Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny/ Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym) Literatura dodatkowa Model IA – CM w sektorze publicznym. Zarys Modelu - opracowanie Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl/ Działalność/ Finanse publiczne/ Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny/ Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym) Szczegółowe kryteria oceny - opracowanie Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl/ Działalność/ Finanse publiczne/ Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny/ Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym) Benchmarking audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych – raport za rok 2011 oraz raport za rok 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna definicje, terminologię i podejścia do prowadzenia audytu wewnętrznego, rachunkowości i sprawozdawczości oraz kontroli zarządczej 2. Posiada pogłębioną wiedzę o organizacji komórki audytu wewnętrznego, metodyce jego przeprowadzania oraz ocenie jego jakości Umiejętności 1. Potrafi kierować komórką audytu wewnętrznego lub jednostką do spraw finansów i kontroli 2. Identyfikuje potrzeby jednostki w zakresie audytu, kontroli i rachunkowości 3. Rozpoznaje wartość audytu wewnętrznego 4. Potrafi zaproponować poprawę systemu zarządzania i kontroli 5. Posiada umiejętność określenia i realizacji zadań audytowych Kompetencje społeczne 1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego uczenia się 2. Właściwie identyfikuje zasadność i cel uzupełniania zdobytych kwalifikacji oraz potrafi samodzielnie zdobywać i doskonalić wiedzę oraz umiejętności z zakresu rachunkowości, audytu wewnętrznego i kontroli w sektorze publicznym 3. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, podejmując wyzwania zawodowe w dziedzinie ekonomii i prawa, szczególnie w zakresie realizacji zadań audytowych oraz prowadzenia ksiąg rachunkowych 4. Wykazuje gotowość do aktywnego uczestniczenia w kreowaniu wizerunku jednostki 5. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych 6. Jest przygotowany do komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazywania swojej wiedzy 7. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki w życiu codziennym i zawodowym 8. Potrafi myśleć i działać w sposób racjonalny i przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie oceny aktywności słuchaczy w trakcie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.