Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZJA - pisanie akademickie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-AS2-2PWR
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: PZJA - pisanie akademickie
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmioty wchodzące w skład modułu PZJA mają na celu:

• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia poprzez krytyczną analizę tekstów i innych wytworów kultury;

• wzbogacenie zasobu struktur leksykalnych i gramatycznych, szczególnie tych, które są charakterystyczne dla tzw. „naukowego” języka angielskiego;

• przybliżenie zasad prawidłowego cytowania, parafrazowania i streszczania tekstów akademickich z uszanowaniem praw autorskich;

• zapoznanie z zasadami tworzenia krótkich tekstów akademickich;

• umożliwienie intensywnej praktyki w pisaniu tekstów;

• pogłębienie wiedzy ogólnej oscylującej wokół zagadnień społeczno-kulturowych i gospodarczo-politycznych mających miejsce w Polsce i na świecie;

• przygotowanie do egzaminu z Praktycznej Znajomości Języka Angielskiego


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Kurs jest kontynuacja głównych założeń ćwiczeń Pisanie Akademickie z poprzedniego roku akademickiego i będzie obejmował rozwijanie wśród studentów umiejętności krytycznego myślenia, czytania tekstów akademickich ze zrozumieniem i komentowanie ich co w efekcie ma doprowadzić do pozyskania umiejętności niezbędnych do pisania tekstów na poziomie akademickim.

Kurs będzie rozwijał strategie niezbędne do prowadzenia kwerendy bibliotecznej, wykorzystania źródeł internetowych, formułowania planu badawczego, organizowania informacji i ich efektywnego prezentowania w formie pisemnej.

Szczególny nacisk będzie położony na krytyczną ocenę źródeł i sprawy związane z plagiatem.

Ważnym celem będzie wspomaganie studentów w pisaniu pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Zadania wykonywane przez studentów podczas zajęć a także jako prace domowe będą obejmowały:

- krytyczną analizę tekstu

- streszczenia tekstów akademickich

- abstrakty

- porównywanie źródeł

- prace badawcze na dany temat

- prace związane z dyskursem akademickim

- komentarze bibliograficzne

- prace związane z rejestrem języka

- pisanie artykułu akademickiego.

Literatura:

Oshima, A. Hogue A., Writing Academic English, Addison-Wesley Publishing Co.,1981.

Macpherson, R., English for Academic Purposes, PWN, 2004.

Levin, G., Short Essays, HBJ, 1977.

Cory, H., Advanced Writing, Oxford University Press, 1999.

Źródła internetowe:

- On-line activities - http://www.vuw.ac.nz/lals/div1/academic-writing/

- UVic Writer's Guide - http://webuvic.ca/wguide

- On-line Writing Lab - http://owl.english.purdue.edu

- University of Toronto Writing Support - http://www.utoronto.ca/writing

- Writing @CSU - Writing Guides - http://colostate.edu/references/index.cfn

Efekty uczenia się:

- Zna cechy stylu akademickiego/naukowego w piśmie.

- Zna zasady prawidłowego cytowania, parafrazowania i streszczania tekstów akademickich z uszanowaniem praw autorskich.

- Ma poszerzony zasób słownictwa i struktur gramatycznych języka angielskiego.

- Potrafi formułować wypowiedzi pisemne o charakterze naukowym, wykorzystując poglądy własne i innych autorów.

- Dokonuje krytycznej analizy, interpretacji i oceny tekstów i innych wytworów kultury.

Weryfikacja efektów na podstawie oceny prac pisemnych i uczestnictwa w zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę będzie oparte o następujące kryteria:

- zaliczenie zadań pisemnych podczas zajęć,

- zaliczenie zadań domowych,

- obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze),

- aktywność podczas zajęć.

Kurs kończy się egzaminem po semestrze letnim.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)