Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktorskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-DS3-2SEMD9
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium doktorskie
Jednostka: Studia doktoranckie
Grupy: 3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Ukończone studia magisterskie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest stworzenie warunków do samodzielnej pracy badawczej doktoranta w wybranym przez niego obszarze (literatura dla dzieci i młodzieży), sprawowanie opieki nad doskonaleniem warsztatu naukowego.

Pełny opis:

studia stacjonarne trzeciego stopnia, profil ogólnoakademicki, seminarium doktorskie, 2 rok, dziedzina literaturoznawstwo (historia literatury dla dzieci i młodzieży), 30 godz. seminarium: konsultacje, prezentacje fragmentów pracy doktorskiej

4 ECTS, w tym: 30 godz. godz. zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akad. 1 ECTS; 90 godz. pracy indywidualnej studenta i konsultacji on-line - 3 ECTS

Literatura:

Wybrane opracowania

Baśń i dziecko, wstęp, wybór i opracowanie H. Skrobiszewska, Warszawa 1978.

Caillois, Odpowiedzialność i styl, Warszawa 1967.

Carpentier H., J.R.R. Tolkien: wizjoner i marzyciel, Warszawa 1997.

Cieślikowski J., Literatura osobna, Wrocław 1985.

Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1976.

Czabanowska-Wróbel A., Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.

Czabanowska-Wróbel A., Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków 2003.

Dunin J., Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci. Z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991.

Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2000.

Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, tł. J. Ugniewska, Warszawa 1996.

Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978.

„Guliwer”, kwartalnik o książce dla dzieci

Jonca M, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005.

Jonca M., Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX wieku, Wrocław 1994.

J.R.R. Tolkien – recepcja polska: studia i eseje, red. naukowa J.Z. Lichański, Warszawa 1996.

Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973.

Kim jesteś Kopciuszku czyli o problemach współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży, praca zbiorowa pod red. S. Aleksandczaka, Warszawa 1986.

Kruszewska-Kudelska A., Polskie powieści dla dziewcząt po roku 1945, Wrocław 1972.

Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży, [w:] Obraz literatury polskiej XIX i XX w., seria V. Literatura okresu Młodej Polski, t. 3, Kraków 1973.

Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1914. Zarys rozwoju. Materiały, wyd. 2, Warszawa 1965.

Kuliczkowska K., W szklanej kuli, Warszawa 1970.

M. Kurecka, Jan Christian Andersen, Warszawa 1965.

Leszczyński. G., Młodopolska lekcja fantazji. O przełomie antypozytywistycznym w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988.

Mit dzieciństwa w sztuce młodopolskiej, Warszawa 1992.

Nowy słownik literatury dla dzieci i młodzieży. Pisarze, książki, serie, ilustratorzy, przegląd bibliograficzny, red. K. Kuliczkowska, B. Tylicka, Warszawa 1979.

O literaturze dla dzieci i młodzieży. Studia, rozprawy, szkice, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1975.

Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, red. M. Tyszkowa i B. Żurakowski, Warszawa-Poznań 1989.

Papuzińska J., Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988.

Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992.

Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989.

Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, Warszawa 2008.

Przeboje edukacji polonistycznej, pod red. D. Michułki, Wrocław 2001.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B. Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Wrocław 2002.

Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995.

W kręgu arcydzieł literatury młodzieżowej. Interpretacje – przekłady – adaptacje, pod red. L. Ludorskiego, Lublin 1998.

Waksmund R., Literatura pokoju dziecinnego, Warszawa 1986.

Waksmund, Nie tylko Robinson, czyli o oświeceniowej literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1987.

Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy-gatunki-konteksty), Wrocław 2000.

Efekty uczenia się:

SD_WG02, SD_WG06

doktorant ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz dysponuje szczegółową wiedzą na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnych rodzajów tekstów kultury, ocena aktywności, projekt własny (temat i konspekt rozprawy doktorskiej)

SD_UW03, SD_UK06, SD_UK07,

doktorant potrafi opracować i zaprezentować wyniki swoich badań, rozwiązywać złożone problemy naukowe z zakresu literaturoznawstwa, a także potrafi łączyć wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych; ocena aktywności podczas zajęć, projekt własny j.w.

SD_KK01, SD_KK02

doktorant uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i regionu, współtworząc płaszczyznę współpracy i tolerancji w warunkach społeczeństwa zróżnicowanego kulturowo, religijnie, językowo; ocena pracy zespołu podczas zajęć; j.w.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie aktywności w trakcie

zajęć, prac pisemnych (rozdziałów pracy doktorskiej)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)