Seminarium doktorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-DS3-2SEMD9 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium doktorskie |
Jednostka: | Studia doktoranckie |
Grupy: |
3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ukończone studia magisterskie |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest stworzenie warunków do samodzielnej pracy badawczej doktoranta w wybranym przez niego obszarze (literatura dla dzieci i młodzieży), sprawowanie opieki nad doskonaleniem warsztatu naukowego. |
Pełny opis: |
studia stacjonarne trzeciego stopnia, profil ogólnoakademicki, seminarium doktorskie, 2 rok, dziedzina literaturoznawstwo (historia literatury dla dzieci i młodzieży), 30 godz. seminarium: konsultacje, prezentacje fragmentów pracy doktorskiej 4 ECTS, w tym: 30 godz. godz. zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akad. 1 ECTS; 90 godz. pracy indywidualnej studenta i konsultacji on-line - 3 ECTS |
Literatura: |
Wybrane opracowania Baśń i dziecko, wstęp, wybór i opracowanie H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Caillois, Odpowiedzialność i styl, Warszawa 1967. Carpentier H., J.R.R. Tolkien: wizjoner i marzyciel, Warszawa 1997. Cieślikowski J., Literatura osobna, Wrocław 1985. Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1976. Czabanowska-Wróbel A., Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996. Czabanowska-Wróbel A., Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków 2003. Dunin J., Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci. Z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991. Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2000. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, tł. J. Ugniewska, Warszawa 1996. Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978. „Guliwer”, kwartalnik o książce dla dzieci Jonca M, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005. Jonca M., Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX wieku, Wrocław 1994. J.R.R. Tolkien – recepcja polska: studia i eseje, red. naukowa J.Z. Lichański, Warszawa 1996. Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973. Kim jesteś Kopciuszku czyli o problemach współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży, praca zbiorowa pod red. S. Aleksandczaka, Warszawa 1986. Kruszewska-Kudelska A., Polskie powieści dla dziewcząt po roku 1945, Wrocław 1972. Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży, [w:] Obraz literatury polskiej XIX i XX w., seria V. Literatura okresu Młodej Polski, t. 3, Kraków 1973. Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1914. Zarys rozwoju. Materiały, wyd. 2, Warszawa 1965. Kuliczkowska K., W szklanej kuli, Warszawa 1970. M. Kurecka, Jan Christian Andersen, Warszawa 1965. Leszczyński. G., Młodopolska lekcja fantazji. O przełomie antypozytywistycznym w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988. Mit dzieciństwa w sztuce młodopolskiej, Warszawa 1992. Nowy słownik literatury dla dzieci i młodzieży. Pisarze, książki, serie, ilustratorzy, przegląd bibliograficzny, red. K. Kuliczkowska, B. Tylicka, Warszawa 1979. O literaturze dla dzieci i młodzieży. Studia, rozprawy, szkice, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1975. Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, red. M. Tyszkowa i B. Żurakowski, Warszawa-Poznań 1989. Papuzińska J., Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992. Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989. Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, Warszawa 2008. Przeboje edukacji polonistycznej, pod red. D. Michułki, Wrocław 2001. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B. Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Wrocław 2002. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. W kręgu arcydzieł literatury młodzieżowej. Interpretacje – przekłady – adaptacje, pod red. L. Ludorskiego, Lublin 1998. Waksmund R., Literatura pokoju dziecinnego, Warszawa 1986. Waksmund, Nie tylko Robinson, czyli o oświeceniowej literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1987. Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy-gatunki-konteksty), Wrocław 2000. |
Efekty uczenia się: |
SD_WG02, SD_WG06 doktorant ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz dysponuje szczegółową wiedzą na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnych rodzajów tekstów kultury, ocena aktywności, projekt własny (temat i konspekt rozprawy doktorskiej) SD_UW03, SD_UK06, SD_UK07, doktorant potrafi opracować i zaprezentować wyniki swoich badań, rozwiązywać złożone problemy naukowe z zakresu literaturoznawstwa, a także potrafi łączyć wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych; ocena aktywności podczas zajęć, projekt własny j.w. SD_KK01, SD_KK02 doktorant uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i regionu, współtworząc płaszczyznę współpracy i tolerancji w warunkach społeczeństwa zróżnicowanego kulturowo, religijnie, językowo; ocena pracy zespołu podczas zajęć; j.w. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie aktywności w trakcie zajęć, prac pisemnych (rozdziałów pracy doktorskiej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.