Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-HF1-2FIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z filozoficzną myślą francuską w XVIII i XIX wieku, umiejscowioną w kontekście historii filozofii europejskiej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami filozoficznymi na przykładach konkretnych filozofów i systemów filozoficznych z obszaru francuskojęzycznego w XVIII i XIX wieku wraz ze wskazaniem jak istotny jest rozumny namysł nad światem w ogólności i człowiekiem w szczególności dla kształtowania cywilizacji we wszystkich jej wymiarach. Problematyka filozoficzna będzie więc omawiana w kontekście warunków historycznych i społecznych epok, w których żyli i działali wybrani myśliciele. Zajęcia mają również zapoznać studentów z podstawowymi metodami rozumowania: analityczną oraz syntetyczną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł MK_13. Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia. Rok studiów/semestr: II r. I-go stopnia, sem. 3 Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., wykład. Metody dydaktyczne: - wykład informacyjny. Punkty ECTS: 2 pkt ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 30 h Przygotowanie do zajęć: 5 h Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 20 h + 2 h Razem: 57 h (odpowiada 2 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h + 2 h = 32 h (1 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym: 20 h + 5 h = 25 h (1 pkt. ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Z. Drozdowicz, Filozofia francuska w epoce Oświecenia, online - W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, (kilka wydań) - F. Coplestone, Historia filozofii, (kilka wydań) Literatura uzupełniająca: - M. de Montaigne, Próby - R. Descartes, Rozprawa o metodzie - B. Pascal, Prowincjałki, Myśli - J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego - F.-M. Arouet, Kandyd, czyli optymizm - J. O. de La Mettrie, Człowiek-maszyna - J.-J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu - E. B. de Condillac, O pochodzeniu poznania ludzkiego - I. Kant, Krytyka czystego rozumu - A. Comte, Metoda pozytywna w szesnastu wykładach - H. Bergson, Ewolucja twórcza |
Efekty uczenia się: |
Kierunkowe efekty kształcenia: w zakresie wiedzy: K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W08; w zakresie umiejętności: K_U01, K_U02, K_U04, K_U06, K_U07; w zakresie kompetencji społecznych: K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenia na ocenę (ocena podsumowująca). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.