Podstawy antropologii mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-1PAM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy antropologii mediów |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Antropologia mediów jest związana z jednej strony z antropologią nowoczesnych społeczeństw, a z drugiej powiązana jest z przełomem jakim dokonał się w badaniach komunikacji medialnej za sprawą badaczy skupionych w ośrodku studiów kulturowych (cultural studies) w Birmingham. Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący podstawowych teorii mediów, metod analizy przekazów medialnych oraz wybranych zjawisk związanych z mediami w kulturze współczesnej. Kurs ma na celu uświadomienie studentkom i studentom symbolicznej konstrukcji rzeczywistości oraz roli mediów w reprodukcji kultury i formowaniu tożsamości zbiorowej. Ponadto celem przedmiotu jest zapoznanie uczestniczek i uczestników kursu z różnymi praktykami użytkowania mediów i przypisywania im znaczeń. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, przedmiot specjalnościowy M4 Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo; dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – nauki o mediach. Rok studiów/semestr: II rok/semestr IV (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć i teorii dotyczących kultury i życia społecznego nabyta na wcześniejszych zajęciach (np. antropologiczne podstawy kulturoznawstwa, metodologia badań kulturoznawczych, socjologia kultury). Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych oraz przekazów medialnych stanowiących materiał analityczny i/lub egzemplifikacje poruszanych problemów, wykład problemowy z elementami dyskusji, wykład informacyjny, dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, przekazy medialne, źródła internetowe), warsztaty (analiza wybranych przekazów medialnych), prezentacje studentek i studentów, konsultacje. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach –15 godz.; – udział w ćwiczeniach – 15 godz.; – przygotowanie do ćwiczeń – 20 godz.; – przygotowanie prezentacji – 10 godz. – przygotowanie do egzaminu i obecność na nim – 25 godz.; – udział w konsultacjach – 15 godz. Razem 100 godzin, co odpowiada 4. punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS - o charakterze praktycznym - 55 godz. co odpowiada 2,0 pkt ECTS |
Literatura: |
Studentki/studenci powinni znać i rozumieć treści przekazywane na wykładach i ćwiczeniach oraz treści umieszczone w publikacjach wymienionych w sylabusie B (wykłady i ćwiczenia) |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia 1. Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, KW11): a) znają podstawowe koncepcje teoretyczne, pojęcia i metody z zakresu antropologii mediów; b) posiadają wiedzę dotyczącą cech różnych mediów i ich oddziaływania; c) znają różne praktyki użytkowania mediów. 2. Umiejętności studentek i studentów (K_U01, K_U02, K_U06, K_U11): a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia; b) potrafią analizować przekazy medialne; c) umieją wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę do krytycznej analizy kultury współczesnej. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K01, K_K03, K_K06): a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się; b) rozumieją problematykę aksjologiczną związaną z oceną przekazów medialnych; c) są gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych oraz potrafią kompetentnie komunikować się z innymi osobami zajmującymi się badaniem mediów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę, egzamin. Na ćwiczeniach obowiązuje system punktowy. Pozytywną ocenę z ćwiczeń zapewnia zdobycie co najmniej 50% punktów z całej puli. Na konwersatoriach studentka/student może mieć maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Więcej niż 50% nieobecności nieusprawiedliwionych na ćwiczeniach powoduje niezaliczenie przedmiotu (szczegółowe informacje dotyczące zaliczenia znajdują się w sylabusach B). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.