Komunikacja medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-2KME |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja medialna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami komunikacji z zastosowaniem nowych mediów. Treści przedmiotu prezentowane na wykładach obejmują zagadnienia wpływu technologii na kulturę, przegląd teorii dotyczących mediów i komunikacji ze szczególnym rozróżnieniem starych i nowe mediów, problematykę hybrydyzacji i zaniku gatunków w nowych mediach, problematykę definicji, klasyfikacji, teorii i języka nowych mediów oraz wpływu nowych mediów na współczesną kulturę. Omówione są zjawiska dotyczące współczesnych mediów takie jak konwergencja, remediacja, cyberprzestrzeń, cyberkultura, wirtualność, hipertekstualność, remiks, autoprezentacja w nowych mediach, a także społeczno-komunikacyjne aspekty nowych mediów. |
Pełny opis: |
Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - Stacjonarne Rodzaj przedmiotu - Przedmiot obowiązkowy, MODUŁ 4 Przedmioty specjalnościowe – Media i komunikowanie Dziedzina i dyscyplina studiów - Dziedzina nauk humanistycznych, kulturoznawstwo Rok studiów /semestr Rok 2 semestr 4 Wymagania wstępne - brak Punkty ECTS - 3 Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy zajęć: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz. Bilans nakładu pracy studenta: - uczestnictwo w wykładach – 15 godz. - uczestnictwo i aktywność na ćwiczeniach – 15 godz. - przygotowanie literatury do zajęć, esejów i prezentacji – 30 godz. - przygotowanie do egzaminu – 30 godz. - konsultacje – 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 47,5 godz./1,9 ECTS - o charakterze praktycznym - 47,5 godz./1,9 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bolter, J. D., Grusin R., Remediation: Understanding New Media, MIT Press, Cambridge 2000 2. Citko K., Morozewicz M. (red.), Autobiografizm w kulturze współczesnej, Trans Humana, Białystok 2012 3. Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. 4. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 5. Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005 6. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006 7. Lessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, WAiP, Warszawa 2009 8. Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010 9. Manovich L., Język nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006 10. McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004 11. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka, PWN, 2008. 12. van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. Jacek Konieczny, PWN, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011. 2. Niezgoda M., Świątkiewicz-Mośny M., Wagner A. (red)., com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków 2010 3. Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005 4. Williams R., Efekty technologii i jej wykorzystanie [w:] Andrzej Gwóźdź. [red.] Pejzaże audiowizualne. Telewizja-Wideo-Komputer, Universitas, Kraków 1997, s. 45-61. Źródła internetowe: 1. Remiks. Teorie i Praktyki (red. Michał Gulik, Paulina Kaucz i Leszek Onak), Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków 2011, http://issuu.com/rozdzielczosc-chleba/docs/remiks_teorie_i_praktyki |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie nauk o kulturze: 1) antropologia kultury 2) teoria kultury i teoria poszczególnych dyscyplin sztuki 3) historia kultury i historia poszczególnych dyscyplin sztuki 4) nauka o języku i literaturze 5) nauka o mediach 6) nauka o komunikacji 2. zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze 3. zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego W09, W10, W12 Umiejętności: 1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) 2. czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne) 3. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych U01, U05, U18 Kompetencje społeczne: 1. organizuje pracę własną i pracę zespołową, ma kompetencje do pracy w zespole 2. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę 3. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów K04, K05, K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, prezentacje, referaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych analiz i zadań, egzamin testowy z tematyki wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.