Wprowadzenie do terapii filozoficznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-FS1-2WTF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.152
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do terapii filozoficznej |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu historii filozofii, psychologii i antropologii kulturowej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia psychoterapii filozoficznej od starożytności po czasy współczesne. Ćwiczenia są poświęcone analizie fragmentów prac filozoficznych pod kątem sztuki życia, pracy nad rozumem i emocjami, poszukiwania sposobów służących rozwojowi świadomości i wewnętrznej wolności. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny Nazwa kierunku studiów .Filozofia i Etyka Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia. Profil studiów Filozofia i Etyka Forma studiów Stacjonarne. Kod przedmiotu Język przedmiotu Polski. Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy. Rok studiów /semestr II (semestr II). Ćwiczenia - 30 godzin. Punkty ECTS - 4. (Pisanie własnego tekstu, lektura książek niezbędnych do dyskusji i zaliczenia) Praca wymagająca udziału nauczyciela - 2 p. (50 g.) Praca własna studenta - 2 p. (50 g.) |
Literatura: |
Comte-Sponville, A. (2011). Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga (tłum. E. Aduszkiewicz). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Epiktet (1961). Diatryby, Encheridion z dodatkiem Fragmentów oraz Gnomologium Epiktetowego (tłum. L. Joachimowicz). Warszawa: PWN. Gros F. (2015). Filozofia chodzenia (tłum. E.Kaniowska). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Hadot P. (2003). Filozofia jako ćwiczenie duchowe (tłum. P.Domański) Kraków: ALETHEIA. Hadot, P. (2004). Plotyn albo prostota spojrzenia (tłum. P. Bobowska). Kęty: ANTYK. Hadot, P. (2004). Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do rozmyślań Marka Aureliusza (tłum. P. Domański). Kęty: WYDAWNICTWO ANTYK. Krishnamurti, J. (1994). Wolność od znanego (tłum. F. Urbańczyk). Poznań: Zysk i S-ka. Marek Aureliusz (1987). Rozmyślania (tłum. R. Reiter). Warszawa: De Agostini Polska. Mello, A., de (1996). Przebudzenie (tłum. B. Moderska, T. Zysk). Poznań: Zysk i S-ka. Olchanowski T. (2010). Wola i opętanie. Enancjodromia a rzeczywistość (wyd. 2, poszerzone). Warszawa: ENETEIA. Ostasz L. (2011). Psychoterapia filozoficzna (wyd. 2, poszerzone). Warszawa: ENETEIA. Schopenhauer A. (2004). O wolności ludzkiej woli (tłum. A. Stögbauer). Kraków: Zielona Sowa. Trungpa, Ch. (2007). Mit wolności a droga medytacji (tłum. M. Kłobukowski). Warszawa: Jacek Santorski & Co. Upaniszady (2004) (tłum. M. Kudelska). Kraków: Wydawnictwo UJ. |
Efekty uczenia się: |
1.Rozumie miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk szczegółowych, zwłaszcza humanistycznych i społecznych. K W_01 2. Zna podstawy psychoterapii filozoficznej. K W_20 3. Dostrzega filozoficzny wymiar rożnych wytworów kultury (utworów literackich, dzieł sztuki, dzieł religijnych).(K_U06) 4. Dostrzega moralny aspekt badan naukowych i rozumie problemy moralne związane z rozwojem cywilizacji. (K_U07) 5. Jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. (K_K07) 6. Dostrzega złożoność problemów moralnych, umie zachować krytycyzm i samokrytycyzm w sytuacji moralnego konfliktu. (K_K10) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie dyskusji w grupie. Pisemne prace domowe (esej). Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.