Psychologia procesów poznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-KS1-1PCP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia procesów poznawczych |
Jednostka: | Instytut Socjologii i Kognitywistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu psychologicznych koncepcji człowieka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie psychologicznych mechanizmów procesów poznawczych związanych z nabywaniem, przetwarzaniem i wykorzystywaniem informacji. |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne pierwszego stopnia Moduł psychologiczno-antropologiczny Kognitywistyka i komunikacja Rok 1, semestr II Podstawowa wiedza z zakresu psychologicznych koncepcji człowieka 15 godz. wykładów 30 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 4,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 60 godz. - 2,00 ECTS - o charakterze praktycznym 60 godz. - 2,00 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA. Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Strelau J., Doliński D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (Rozdział 6, 9 i 10). Literatura uzupełniająca: Baddeley A., Eysenck M.W., Anderson M.C. (2009). Memory. Hove: Psychology Press. Chlewiński Z. (red.). (1999). Modele umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Chlewiński Z. (red.). (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Damasio A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. Jaracz M., Borkowska A. (2012). Iowa Gambling Task – narzędzie do oceny podejmowania decyzji. Psychiatria Polska, 46, 461-472. Eysenck H., Eysenck M. (1996). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Klawiter A. (red.). (2008). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Klawiter A. (red.). (2009). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. LeDoux J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Orzechowski J., Balas R., Piotrowski K., Stettner Z. (red.). (2009). Pamięć robocza. Warszawa: Academica. Pinel J.P.J. (2006). Biopsychology (6th). Boston: Pearson. Unsworth N., Heitz R.P., Schrock J.C., Engle R.W. (2005). An automated version of the operation span task. Behavior Research Methods, 37, 498-505. Wegner D.M. (2009). How to think, say, or do precisely the worst thing for any occasion. Science, 325, 48-50. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: student zna podstawowe pojęcia psychologii procesów poznawczych jako dziedziny kognitywistyki i komunikacji (K_W04). Ma wiedzę na temat teorii psychologicznych podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych (K_W18). W zakresie umiejętności: posługuje się terminologią, pojęciami i teoriami, które są specyficzne dla psychologii procesów poznawczych – dziedziny wchodzącej w skład kognitywistyki (K_U01). Posiada umiejętność analizy zmiennych psychologicznych i wskaźników zmian w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych (K_U12). W zakresie kompetencji: wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zawodu i realizowaniem działań w tym obszarze (K_K05). Charakteryzuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce i społeczeństwie (K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z ćwiczeń. Pisemny test wyboru z wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.