Lektorat języka rosyjskiego 4
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0500-SW1-3RO4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.353
|
Nazwa przedmiotu: | Lektorat języka rosyjskiego 4 |
Jednostka: | Instytut Historii i Nauk Politycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | lektoraty |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wykorzystanie wiedzy przyswojonej w pierwszych trzech semestrach nauki oraz dalsze kształtowanie umiejętności posługiwania się strukturami językowymi i leksyką języka rosyjskiego oraz zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi Rosji. Uczestnik zajęć rozwija umiejętność mówienia, słuchania ze zrozumieniem oraz czytania w j. rosyjskim. Rozumie podstawową informacje na wyznaczone tematy zgodnie z normą literacką; rozumie treści wypowiedzi potocznych i profesjonalnych; potrafi kontaktować się z osobami w sytuacjach dnia codziennego; bez przygotowania może uczestniczyć w dialogach na znane tematy. Student powinien posiadać kompetencje z zakresu: mówienia, czytania, pisania i rozumienia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Lektorat języka rosyjskiego obejmuje ćwiczenia fonetyczne, gramatyczne, ortograficzne, leksykalne. a) Fonetyka - dalsza praca nad intonacją, akcentuacją: wymową samogłosek i spółgłosek, wymową połączeń samogłoskowo-spółgłoskowych w różnych pozycjach, ćwiczenia z zakresu akcentuacji. b) Gramatyka - odmiana głównych części mowy: rzeczownik, przymiotnik, zaimek, koniugacje czasownika; użycie wybranych przyimków i przysłówków; użycie przymiotników i rzeczowników po liczebnikach głównych. c) Ortografia - stosowanie wybranych zasad ortograficznych (samogłoski w rdzeniu wyrazy, pisownia znaku miękkiego i twardego, przedrostki) d) Leksyka – wprowadzenie i utrwalenie nowo poznanego słownictwa |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Moduł MSW1_10 Językowy, przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6 Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotu w poprzednim roku (semestr 3 i 4) oraz semestru 5. Kompetencje językowe w zakresie: mówienia, rozumienia, czytania i pisania. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 120 godz. rocznie (ćwiczenia), 60 w semestrze 5 (zimowym) i 60 godz. w semestrze 6 (letnim) Metody dydaktyczne: metoda podawcza, ćwiczenia, praca indywidualna, praca w grupach Punkty ECTS: 8 (4 pkt semestr zimowy + 4 pkt semestr letni) Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: w ćwiczeniach – 60*2h=120h = 4 pkt ECTS Przygotowanie do zajęć – 60*1,5h=90h =3 pkt ECTS Udział w konsultacjach 15*1h=15h = 0,5 pkt. ECTS Przygotowanie się do egzaminu pisemnego obecność na nim – 13h+2h=15h =0,5 pkt ECTS Razem – 240h (odpowiada 8 pkt ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa i uzupełniająca: 1. H. Dąbrowska, M. Zybert, Новые встречи. Język rosyjski, cz. 1. Zakres podstawowy. Kurs dla początkujących, Warszawa 2012. 2. M. Zybert, Новые встречи. Język rosyjski, cz. 2. Zakres podstawowy. Kurs dla początkujących, Warszawa 2013. 3. E. Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów filologów I roku studiów, Białystok 2006. 4. N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005. 5. M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010. 6. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004. 7. S.Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. 8. Ćwiczenia, teksty, pracy sprawdzające, testy gramatyczne itp. -- własny materiał prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności posługiwania się strukturami językowymi i leksyką języka rosyjskiego. Uczestnik zajęć rozwija umiejętność mówienia, pisania, słuchania ze zrozumieniem oraz czytania w j. rosyjskim. Student, który uzyskał zaliczenie przedmiotu - 1.Potrafi przygotować prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych i gramatycznych oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (K_U08, K_U11, K_U14). 2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych, akcentuacyjnych, intonacyjnych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki (K_U08, K_U12, K_U14). 3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznawanie zasad ortograficznych i gramatycznych, oraz korzystanie ze źródeł specjalistycznych, np. słowniki (K_W02, K_U04). 4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (K_K02, K_K03, K_K10). 5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (K_W13). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w semestrze letnim na podstawie: obecności, aktywnego uczestniczenia w zajęciach, ocen uzyskanych przez studenta podczas zajęć (oceny za wypowiedzi ustne, np. dialogi, wypowiedzi na tematy leksykalne, poprawne czytanie oraz prace pisemne, np. dyktanda, testy gramatyczne testy ortograficzne, prace sprawdzające leksykę, streszczenia tekstów, wypracowania). Egzamin pisemny w sesji letniej w postaci testu gramatycznego. Student może przystąpić do egzaminu po uzyskaniu zaliczenia pierwszego i drugiego semestru. W semestrze obejmującym 60 godz. dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.