Rachunek prawdopodobieństwa I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-FS1-2RP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.102
|
Nazwa przedmiotu: | Rachunek prawdopodobieństwa I |
Jednostka: | Instytut Matematyki. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Analiza matematyczna II 0600-FS1-1AM2 |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Student po odbyciu kursu winien posiadać umiejętność obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych, wartości oczekiwanej, wariancji, odchylenia standardowego i innych parametrów rozkładów; analizowania podstawowych schematów doświadczalnych, w tym schematu Bernoulliego; badania niezależności zmiennych losowych; stosowania twierdzeń granicznych; a także rozumienia podstawowej literatury dotyczącej tematyki, w tym zdolność do samodzielnego pogłębiania i poszerzania wiedzy w danym zakresie. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Przedmiot obowiązkowy Dziedzina: nauki matematyczne, dyscyplina: matematyka Rok studiów: 2, semestr: 3 Prerekwizyty: Analiza matematyczna II, Kombinatoryka wykład 30 godz. ćwiczenia 30 godz. Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych, dyskusje w grupach problemowych. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach15x2h = 30h udział w ćwiczeniach 7x4h + 2h(instruktażu) = 30h przygotowanie do zajęć 7x3h = 21h dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach i opracowanie w domu notatek po odbytych zajęciach (wykładach, ćwiczeniach) 7x2h = 14h udział w konsultacjach 5x2h = 10h przygotowanie do egzaminu i udział w nim 15h + 4h = 19h Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 74 godzin, 2 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 65 godzin, 2 ECTS |
Literatura: |
1. J. Jakubowski, R. Sztencel, Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, Script, Warszawa 2004 2. J. Jakubowski, R. Sztencel, Rachunek prawdopodobieństwa dla (prawie) każdego, Script. Warszawa 2006 3. J.K. Misiewicz, Wykłady z rachunku prawdopodobieństwa z zadaniami, Script, Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu: Posiada ogólną wiedzę dotyczącą klasycznych zagadnień probabilistycznych, zmiennych losowych oraz ich podstawowych parametrów, praw wielkich liczb i twierdzeń granicznych. K_W04 Zna pojęcie i podstawowe własności prawdopodobieństwa. K_W05, K_W12 Zna podstawowe schematy rachunku prawdopodobieństwa, w tym schemat Bernoulliego. K_W03, K_W05 Potrafi podać przykłady dyskretnych i ciągłych rozkładów prawdopodobieństwa i omówić wybrane eksperymenty losowe oraz modele matematyczne, w jakich te rozkłady występują. K_U31, K_U33 Potrafi wyznaczyć parametry rozkładu zmiennej losowej o rozkładzie dyskretnym i ciągłym. K_U31, K_U33 Potrafi zbudować model probabilistyczny dla danego zdarzenia losowego oraz wskazać metodę obliczenia prawdopodobieństwa. K_U30, K_U31, K_U32, K_U33 Umie stosować podstawowe schematy rachunku prawdopodobieństwa, w tym wzór na prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa. K_U30, K_U31, K_U32, K_U33 Zna ograniczenie własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w zakresie rachunku prawdopodobieństwa. K_K01 Umie opisywać zjawiska losowe w otaczającym go świecie, wraz z właściwym użyciem języka i pojęć probabilistycznych. K_K03, K_W12 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.