Seminarium4-Prawo europejskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-DP3-4SEMPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.901
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium4-Prawo europejskie |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria doktoranckie |
Założenia (opisowo): | Seminarium doktoranckie zmierza do przekazania uczestnikowi wiedzy i umiejętności koniecznych do przygotowania i publicznej obrony rozprawy doktorskiej. Jako takie obejmuje zagadnienia metodologiczne, merytoryczne (dyktowane przedmiotem seminarium - prawo europejskie) oraz zagadnienia formalne konieczne do przygotowania dysertacji |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium doktoranckie zmierza do przekazania uczestnikowi wiedzy i umiejętności koniecznych do przygotowania i publicznej obrony rozprawy doktorskiej. Jako takie obejmuje zagadnienia metodologiczne, merytoryczne (dyktowane przedmiotem seminarium - prawo europejskie) oraz zagadnienia formalne konieczne do przygotowania dysertacji |
Pełny opis: |
Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – seminarium doktoranckie (4) Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne i nauki prawne Rok studiów/semestr – rok IV/sem. VII i VIII Wymagania wstępne – brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 24 godz. seminarium doktoranckiego Metody dydaktyczne – seminarium, konsultacje Punkty ECTS – 1,5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach - 24 godz. - udział w konsultacjach - 13.5 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz. (seminarium, konsultacje) |
Literatura: |
Źródła: Traktat o Unii Europejskiej, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Literatura: Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001 K. Lenaerts, P. Van Nuffel, European Union Law, London: Sweet & Maxwell, 2011 J. Fairhurst, Law of the European Union, Harlow [etc.] : Pearson Education Limited, 2012 M. M. Kenig-Witkowska (red.), Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Warszawa 2015; A. Zawidzka-Łojek, A. Łazowski (red.), Instytucje i porządek prawny Unii Europejskiej, Warszawa 2015; M. Zdanowicz (red.), Wybór orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Białystok 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student: - posiada zaawansowaną wiedzę na temat: typów (rodzajów) i zasad funkcjonowania systemów i dyscyplin prawnych, przyczynach i znaczeniu ich ewolucji, zasadach stosowania zróżnicowanych metod badawczych, w tym w poszczególnych dziedzinach prawa (K_W02) - posiada znacząco pogłębioną wiedzę o wybranej przez siebie gałęzi prawa; o systemie wartości, którym dana gałąź prawa ma służyć oraz o metodzie regulowania stosunków społecznych nią objętych, ma wiedzę wyższego poziomu o zasadach wykładni prawa (w tym z zakresu wybranej dziedziny) oraz argumentacji prawniczej (K_W03) - posiada zaawansowaną wiedzę na temat konstrukcji wybranych instytucji prawnych (ich ewolucji, celów i znaczenia oraz zasad funkcjonowania w praktyce) (K_W04) - posiada pogłębioną wiedzę o metodologii nauk prawnych, zasadach przygotowywania i realizacji pracy badawczej (w tym o formach organizowania pracy badawczej); bardzo dobrze zna wymogi dotyczące przewodów doktorskich; ma zaawansowaną wiedzę o stosowaniu reguł techniki pisarskiej w zależności od rodzaju utworu i będących jego podstawą metod badawczych (K_W11) Umiejętności student: - bardzo dobrze potrafi interpretować regulacje prawne z wybranej gałęzi prawa przy użyciu zasad wykładni prawa oraz argumentów prawniczych; umie wskazać i rozpoznać znaczenie zależności pomiędzy normami prawnymi (K_U01) - potrafi oceniać adekwatność (także w kontekście społecznym) zarówno analizowanych w wybranym obszarze rozwiązań prawnych, jak i dotychczasowych poglądów (doktryny, judykatury) w tym zakresie (K_U02) - umie analizować przyczyny i motywy (konieczności lub braku takiej konieczności) danych zachowań, w tym: ustanawiania nowych przepisów prawnych i/lub dokonywania ich zmian i formułować na tej podstawie wnioski, które łącznie z posiadaną wiedzą teoretyczną służą określaniu przewidywań zachowań społecznych w określonej dziedzinie (K_U03) - dokonując wielopłaszczyznowej analizy określonych instytucji prawnych z wybranej gałęzi prawa potrafi wskazywać istniejące w tym obszarze systemy klasyfikacyjne lub typologiczne oraz proponować inne niż dotychczasowe reguły w ich zakresie (K_U04) - potrafi, w oparciu o adekwatne przesłanki, sformalizować główny cel badań naukowych oraz służące jego realizacji cele szczegółowe; posiada umiejętności dotyczące przygotowania, realizacji i analizy badań naukowych (K_U05) - umie, w oparciu o analizę funkcjonowania wybranych instytucji prawnych oraz dotychczasowego dorobku badawczego w ich zakresie, sformułować hipotezy badawcze, które skorelowane są z celami planowanych badań naukowych (K_U06) - potrafi zaplanować proces realizacji zarówno zadań dydaktycznych, jak i badawczych, w tym umie wyznaczyć służące temu środki (metody i techniki badawcze) oraz uzasadnić adekwatność ich zastosowania (K_U07) - potrafi, z wykorzystaniem wielopłaszczyznowej analizy zjawisk społecznych, argumentować i zaproponować rozwiązanie problemu badawczego dotyczącego funkcjonowania wybranej instytucji prawnej, z zastosowaniem poprawnych metod weryfikacji hipotez badawczych (K_U08) - posiada umiejętność biegłego posługiwania się argumentacją i terminologią z zakresu nauk prawnych, a także nauk socjologicznych, ekonomicznych i filozofii w zakresie dotyczącym prowadzonych badań oraz adekwatnego jej stosowania (w zależności od formy i zakresu przygotowywanej prezentacji) (K_U09) - umie dostosować metody i techniki prezentacji pisemnej omawianych zagadnień oraz konstrukcję wywodu do typu/rodzaju i charakteru przygotowywanego utworu naukowego (artykuł, glosa, referat, rozprawa doktorska) (K_U10) - umie przygotować i prezentować ustne wystąpienia z zakresu wybranej dyscypliny naukowej, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju oraz celu prezentacji (wygłoszenie referatu, głos w dyskusji, wygłoszenie wykładu albo prowadzenie zajęć konwersatoryjnych lub ćwiczeniowych) (K_U11) Kompetencje społeczne - potrafi samodzielnie formułować zasadnicze cele badań naukowych z zakresu wybranej gałęzi prawa oraz planować ich realizację w zależności od obranego rodzaju projektu badawczego (K_K01) - potrafi, występując w różnych rolach, współdziałać z innymi osobami (w tym naukowcami) przy opracowywaniu nowych projektów badawczych dotyczących funkcjonowania wybranych instytucji prawnych lub/i ich realizacji (K_K02) - potrafi, zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej adekwatnie (tj. w zależności od formy i rodzaju komunikowania się) przekazywać uzyskany zasób wiedzy oraz wyniki własnych badań naukowych (K_K03) - ma świadomość konieczności upowszechniania badań naukowych, które prowadzi lub w których współuczestniczy, ich konfrontacji z wynikami badań innych naukowców (K_K04) - jest przekonany o potrzebie i konieczności prowadzenia badań naukowych z zakresu wybranej dyscypliny prawniczej z zastosowaniem innych nauk społecznych (przede wszystkim socjologii); ma świadomość dokonywania się zmian w życiu społecznym, i co za tym idzie – konieczność stałego uzupełniania i doskonalenia posiadanych kompetencji (K_K05) - projektuje oraz realizuje ogólne lub szczegółowe zadania badawcze z zastosowaniem całości zdobytej wiedzy i umiejętności, nie pomijając rozpoznawania tych zagadnień, które nie potwierdzają (bądź są sprzeczne z przyjętymi hipotezami badawczymi); ma świadomość, że rzetelnie prowadzone badania naukowe są podstawą rozwoju nauki (K_K07) weryfikacja - konstrukcja efektów kształcenia wymaga ciągłej i kumulatywnej oceny aktywności studenta i jako taka obejmuje (dla każdego z efektów) bieżącą analizę postępów studenta w zakresie finalizacji planu rozprawy doktorskiej, przygotowania pierwszych rozdziałów rozprawy doktorskiej, przygotowania do obrony stawianych tez, umiejętności dyskusji na tematy związane z problematyką seminarium |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza bieżących postępów studenta w zakresie finalizacji prac nad rozprawą doktorską zaliczenia roczne: pisemna pozytywna opinia opiekuna naukowego o prezentowanych wynikach kolejnych etapów badań naukowych, w tym postępów prac nad rozprawą doktorską, z uwzględnieniem pisemnego sprawozdania doktoranta z jego pracy naukowo-badawczej w danym roku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.