University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Andragogy

General data

Course ID: 0800-N1-2YAND
Erasmus code / ISCED: 05.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Andragogy
Name in Polish: Andragogika
Organizational unit: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) 1. Przekazanie wiedzy na temat intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości i podkreślenie wagi przeszłych dokonań i obecnej sytuacji życiowej w kształtowaniu przyszłości.

2. Określenie instytucjonalnego i metodycznego wymiaru wspomagania rozwoju człowieka dorosłego.

3. Poznanie problemów późnej dorosłości i implikacji społecznych wynikających ze starzenia się populacji.

4. Uświadomienie odpowiedzialności w kształtowaniu własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych.


Short description: (in Polish)

Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł podstawowy)

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne

Rok studiów/semestr - rok 2 stopień 1, semestr III

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 23 godziny

Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje

Punkty ECTS - 4

Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do egzaminu 50h - 2 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami

a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS

b) o charakterze praktycznym - 50h - 2 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318

2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236

4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128.

5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009.

6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218.

7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000

8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213.

9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012

10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18

11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142

12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259.

13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995

14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430

15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143.

17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58

18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011

19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48

20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35

21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80

22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307

23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74

24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27

25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973

Learning outcomes: (in Polish)

K_W01: Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.

K_U07: Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

K_K03: Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga.

K_K05: Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z egzaminu obejmującego treści wykładów. Nieobecność na więcej niż połowie zaajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)