Profilaktyka problemów społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ON2-2ADI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka problemów społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy studentom o podstawowych problemach społecznych, jak też zasadach opracowania, realizacji i ewaluacji działań o charakterze profilaktycznym. Studenci znają podstawowe kategorie profilaktyczne dotyczące: modeli, poziomów, strategii i programów profilaktycznych, jak również czynników ryzyka i czynników chroniących. Studenci znają podstawowe teorie i koncepcje z nauk społecznych, które mogą być użyteczne w profilaktyce problemów społecznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy studentom o podstawowych problemach społecznych, jak też zasadach opracowania, realizacji i ewaluacji działań o charakterze profilaktycznym. Studenci znają podstawowe kategorie profilaktyczne dotyczące: modeli, poziomów, strategii i programów profilaktycznych, jak również czynników ryzyka i czynników chroniących. Studenci znają podstawowe teorie i koncepcje z nauk społecznych, które mogą być użyteczne w profilaktyce problemów społecznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: wykład Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok II st., semestr letni Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogiki społecznej, nieprzystosowania społecznego, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii Liczba zajęć godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów, Metody dydaktyczne: dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialne, metoda sytuacyjna, metoda problemowa. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Przygotowanie do egzaminu 80 godz. RAZEM 80 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Konsultacje 30 godz. RAZEM 45 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany: z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz.= 1,8 ECTS o charakterze teoretycznym: 80 godz.= 3,2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Borucka, A. Pisarska, Koncepcja resilience – czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2008. - L. Cierpiałkowska, M. Ziarko, Psychologia uzależnień – alkoholizm. Warszawa 2010 (Rozdział 7). - M. Deptuła, Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013. - Z. B. Gaś, Profilaktyka uzależnień, Warszawa 1993. - Z. B. Gaś, Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006. - Z. B. Gaś, Psychoprofilaktyka, Lublin 2000. - K. Keizer, S. Lindenberg, L. Steg, The Spreading of Disorder, www.sciencemag.org/cgi/content/full/322/5908/1681/DC1 - Kryminologia. Repetytorium, Warszawa 2013. - I. Mudrecka, Wykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji, „Resocjalizacja Polska, nr 5/2013. - G. Mietzel, Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002. - K. Ostaszewski, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014. - L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000. - I. Pospiszyl, Patologie społeczne. Resocjalizacja, Warszawa 2008. - Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień, Warszawa 2016. - M. Szpringer, Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004. - J. Szymańska, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2012. - S. Śliwa, Profilaktyka pedagogiczna, Opole 2015. - E. Wysocka, Koncepcja resilience jako podstawa teoretyczna identyfikacji zaburzeń w przystosowaniu i działań profilaktycznych [w:] Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym (red.) B. Urban, M. Konopczyński, Kraków 2012, s. 285-299. - K. Zajączkowski, Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998, s. 7-23, 91-95 Literatura uzupełniająca: Cz. Cekiera, Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 2001. Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, (red.) J. A. Malinowski, Toruń 2016. M. Dziewiecki, Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2005. Handel ludźmi zapobieganie i ściganie, (red.) Z. Lasocik, Warszawa 2006. Karasowska, A. Profilaktyka na co dzień. Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006. K. Pierzchała, Cz. Cekiera, Człowiek a patologie społeczne, Toruń 2009. Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, (red.) F. Kozaczuk, B. Urban, Rzeszów 2004. Profilaktyka i readaptacja społeczna, (red.) E. Bielecka, Białystok 2006. |
Efekty uczenia się: |
K_W07: Ma elementarną wiedze o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. K_W10: Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. K_U01: Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności profilaktycznej. K_K09: Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności profilaktycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.