Socjoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS1-2SOD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Socjoterapia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by: • rozwijać swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. • nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych. • kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Analiza procesu i metody socjoterapeutycznej w korygowaniu zaburzeń . Omówienie metod i technik wykorzystywanych w pracy socjoterapeutycznej. Przedstawienie modelu diagnozy socjoterapeutycznej. Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Analiza zasad funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego. Nabywanie umiejętności analizy realizowanych programów socjoterapeutycznych. Kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców.Nabycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia spotkań socjoterapeutycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: II rok/IV semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - studiowanie literatury 10 h - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń- 15 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h - przygotowanie i realizacja projektu socjoterapeutycznego 20 h Razem 85 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS Treści zajęć; 1. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Socjoterapia jako metoda pracy z dziećmi i młodzieżą - definicja, geneza, cele i założenia. Rola terapeuty/wychowawcy w procesie socjoterapeutycznym. 2. Metody i techniki wykorzystywane w pracy socjoterapeutycznej. Prezentacja i analiza wybranych technik i metod. 3..Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania.Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja oddziaływań socjoterapeutycznych. 4. Projektowanie działań socjoterapeutycznych.Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych.Struktura zajęć socjoterapeutycznych. 5. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. 6. Etapy rozwoju grupy – dobór metod pracy do poziomu rozwoju grupy.Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej. 7. Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu. 8. Charakterystyka socjoterapeuty. 9. Realizacja opracowanych projektów socjoterapeutycznych. |
Literatura: |
Sawicka K. (1999) Socjoterapia, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczni-Pedagogicznej MEN. Sobolewska Z.(1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży - zasady projektowania, Warszawa. Młyńczyk W.(red.), Socjoterapia,teoria i praktyka. T. 1-5,Warszawa 2007-2011. Boryszewska J. (red.), Socjoterapia w praktyce szkolnej.Materiały dla prowadzących zajęcia, Łomża 2013. Deptuła M.,(red.) Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005. Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii. „Opieka, Wychowanie, Terapia.” - 2004, nr 3/4. Jagieła, Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2009 M. Wilk, Diagnoza w socjoterapii, GWP, Gdańsk 2014 B. Jankowiak/red/, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, UAM, Poznań 2013 |
Efekty uczenia się: |
K_W06 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą kierowania grupą socjoterapeutyczną i procesów w niej zachodzących K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, norm i procedur socjoterapeutycznych . K_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów socjoterapeutycznych K_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych K_U03 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji grupowych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zamierzonych celów socjoterapeutycznych. K_K02 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i socjoterapeutycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. aktywizujące metody zespołowe. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych,praktyczna realizacja projektu . Zaliczenie przedmiotu na podstawie: • obecność na zajęciach dydaktycznych; • oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach; • przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych; • ocena realizacji projektu socjoterapeutycznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.