Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS1-3GOU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Rozbudowanie wiedzy w zakresie istniejących indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych. 2. Nabycie przez studentów umiejętności analizowania i budowania indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych. 3. Nabycie umiejętności planowania pracy z indywidualnym przypadkiem w celu zoptymalizowania funkcjonowania w środowisku ryzyka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem jest nabycie przez studentów umiejętności planowania pracy pedagogicznej ukierunkowanej na indywidualizację oddziaływań w związku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów. |
Pełny opis: |
W wyniku realizacji przedmiotu student powinien: -znać procedury organizacji i udzielania pomocy pedagogiczno-psychologicznej, - znać główne założenia teoretyczne dotyczące projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych, - analizować i interpretować wyniki wielospecjalistycznej oceny rozwoju dziecka na potrzeby planowania zindywidualizowanych oddziaływań pedagogiczno-psychologicznych, -formułować założenia i cele indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych, dobierać metody i środki ich realizacji z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych uczniów, - analizować treści programów pedagogiczno-psychologicznych pod kątem dostosowania do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia, -opracować własną propozycję indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego, - wykazywać się otwartością na podejmowanie działań związanych z udzielaniem pomocy pedagogiczno-psychologicznej, 1. Teoretyczne podstawy projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych. 2. Zasady organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej i opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 3. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka- analiza przypadków. 4. Charakterystyka funkcjonalna dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 5. Analiza mocnych i słabych stron funkcjonowania dziecka- określanie celów ogólnych i szczegółowych indywidualnego programu pracy pedagogiczno-psychologicznej. 6. Formułowanie zaleceń do pracy z dzieckiem- analiza indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz potencjałów rozwojowych. 7. Analiza struktury i treści indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych. 8. Projektowanie założeń i celów indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego. 9. Źródła i zasady doboru treści do programu edukacyjno-terapeutycznego. 10. Monitorowanie i ocena efektów pracy pedagogiczno-psychologicznej. 11-12. Prezentacja i omówienie projektów indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych. 13. Analiza scenariuszy zajęć pedagogiczno-psychologicznych – struktura, treści, organizacja i przebieg zajęć. 14. Współpraca z rodzicami i instytucjami w zakresie udzielania indywidualnej pomocy pedagogiczno-psychologicznej. PKT ECTS: 30 godz.-1 pkt ECTS- kontakt studenta z wykładowcą na zajęciach 30 godz.-1 pkt ECTS- samodzielna analiza literatury, przygotowanie do zajęć 30 godz. -1 pkt ECTS- przygotowanie projektu 30 godz.-1 pkt ECTS- konsultacje studentów z nauczycielem |
Literatura: |
1. Teoretyczne podstawy projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych. 2. Zasady organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej i opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 3. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka- analiza przypadków. 4. Charakterystyka funkcjonalna dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 5. Analiza mocnych i słabych stron funkcjonowania dziecka- określanie celów ogólnych i szczegółowych indywidualnego programu pracy pedagogiczno-psychologicznej. 6. Formułowanie zaleceń do pracy z dzieckiem- analiza indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz potencjałów rozwojowych. 7. Analiza struktury i treści indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych. 8. Projektowanie założeń i celów indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego. 9. Źródła i zasady doboru treści do programu edukacyjno-terapeutycznego. 10. Monitorowanie i ocena efektów pracy pedagogiczno-psychologicznej. 11-12. Prezentacja i omówienie projektów indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych. 13. Analiza scenariuszy zajęć pedagogiczno-psychologicznych – struktura, treści, organizacja i przebieg zajęć. 14. Współpraca z rodzicami i instytucjami w zakresie udzielania indywidualnej pomocy pedagogiczno-psychologicznej. |
Efekty uczenia się: |
1.Student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. (K W1O) 2. Student ma podstawową wiedz o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. ( K W15) 3.Student potraf ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. ( K U09) 4. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych. Student potrafi również generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. ( K U10) 5. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. ( K K02) 6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. ( K K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: metoda problemowa, pokaz, grupowe przygotowanie projektu. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.