Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-OS1-3GOU
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

1. Rozbudowanie wiedzy w zakresie istniejących indywidualnych

programów pedagogiczno-psychologicznych.

2. Nabycie przez studentów umiejętności analizowania i budowania

indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych.

3. Nabycie umiejętności planowania pracy z indywidualnym

przypadkiem w celu zoptymalizowania funkcjonowania w

środowisku ryzyka.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem jest nabycie przez studentów umiejętności planowania pracy pedagogicznej ukierunkowanej na indywidualizację oddziaływań w związku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów.

Pełny opis:

W wyniku realizacji przedmiotu student powinien:

-znać procedury organizacji i udzielania pomocy pedagogiczno-psychologicznej,

- znać główne założenia teoretyczne dotyczące projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych,

- analizować i interpretować wyniki wielospecjalistycznej oceny rozwoju dziecka na potrzeby planowania zindywidualizowanych oddziaływań pedagogiczno-psychologicznych,

-formułować założenia i cele indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych, dobierać metody i środki ich realizacji z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych uczniów,

- analizować treści programów pedagogiczno-psychologicznych pod kątem dostosowania do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia,

-opracować własną propozycję indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego,

- wykazywać się otwartością na podejmowanie działań związanych z udzielaniem pomocy pedagogiczno-psychologicznej,

1. Teoretyczne podstawy projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych.

2. Zasady organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej i opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

3. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka- analiza przypadków.

4. Charakterystyka funkcjonalna dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

5. Analiza mocnych i słabych stron funkcjonowania dziecka- określanie celów ogólnych i szczegółowych indywidualnego programu pracy pedagogiczno-psychologicznej.

6. Formułowanie zaleceń do pracy z dzieckiem- analiza indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz potencjałów rozwojowych.

7. Analiza struktury i treści indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych.

8. Projektowanie założeń i celów indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego.

9. Źródła i zasady doboru treści do programu edukacyjno-terapeutycznego.

10. Monitorowanie i ocena efektów pracy pedagogiczno-psychologicznej.

11-12. Prezentacja i omówienie projektów indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych.

13. Analiza scenariuszy zajęć pedagogiczno-psychologicznych – struktura, treści, organizacja i przebieg zajęć.

14. Współpraca z rodzicami i instytucjami w zakresie udzielania indywidualnej pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

PKT ECTS:

30 godz.-1 pkt ECTS- kontakt studenta z wykładowcą na zajęciach

30 godz.-1 pkt ECTS- samodzielna analiza literatury, przygotowanie do zajęć

30 godz. -1 pkt ECTS- przygotowanie projektu

30 godz.-1 pkt ECTS- konsultacje studentów z nauczycielem

Literatura:

1. Teoretyczne podstawy projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych.

2. Zasady organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej i opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

3. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka- analiza przypadków.

4. Charakterystyka funkcjonalna dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

5. Analiza mocnych i słabych stron funkcjonowania dziecka- określanie celów ogólnych i szczegółowych indywidualnego programu pracy pedagogiczno-psychologicznej.

6. Formułowanie zaleceń do pracy z dzieckiem- analiza indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz potencjałów rozwojowych.

7. Analiza struktury i treści indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych.

8. Projektowanie założeń i celów indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego.

9. Źródła i zasady doboru treści do programu edukacyjno-terapeutycznego.

10. Monitorowanie i ocena efektów pracy pedagogiczno-psychologicznej.

11-12. Prezentacja i omówienie projektów indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych.

13. Analiza scenariuszy zajęć pedagogiczno-psychologicznych – struktura, treści, organizacja i przebieg zajęć.

14. Współpraca z rodzicami i instytucjami w zakresie udzielania indywidualnej pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

Efekty uczenia się:

1.Student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o różnych

środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich

zachodzących. (K W1O)

2. Student ma podstawową wiedz o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. ( K W15)

3.Student potraf ocenić przydatność typowych metod, procedur i

dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami

działalności pedagogicznej. ( K U09)

4. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych. Student potrafi również generować

rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować

przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych

działań. ( K U10)

5. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i

rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi

zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. ( K K02)

6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. ( K K08)

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: metoda problemowa, pokaz, grupowe przygotowanie projektu.

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)