Współczesne problemy opieki i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS2-2ADG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy opieki i wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | •wprowadzenie studentów we współczesne aspekty problemów opieki w Polsce i w Europie, •wyjaśnienie złożonych zjawisk współczesnego świata w kontekście opieki i wychowania, •omówienie modeli opiekuńczych w świetle ustawy o placówkach opiekuńczych i systemów opiekuńczych krajów Unii europejskiej •założenia opieki kompensacyjnej w Europie •wskazanie aktualnych problemów opieki i wychowania (w domu rodzinnym, szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, itd.) oraz sposobów przeciwdziałania tym problemom |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Nieustannie przeobrażający się świat niesie za sobą konsekwencje w postaci narastających i coraz to nowych problemów dotykających wszystkie sfery funkcjonowania człowieka - a zwłaszcza te, które pełnią przewodnią rolę w jego rozwoju -sferę opieki i wychowania. Dlatego tak istotna jest znajomość owych problemów(zaczynając od tych występujących w środowisku lokalnym,poprzez dylematy w kraju i na świecie) ,nieustanne poszerzanie wiedzy oraz zdobywanie kompetencji, dzięki którym jednostka ma możliwość przeciwdziałania im. |
Pełny opis: |
Nieustannie przeobrażający się świat niesie za sobą konsekwencje w postaci narastających i coraz to nowych problemów dotykających wszystkie sfery funkcjonowania człowieka - a zwłaszcza te, które pełnią przewodnią rolę w jego rozwoju -sferę opieki i wychowania. Dlatego tak istotna jest znajomość owych problemów(zaczynając od tych występujących w środowisku lokalnym,poprzez dylematy w kraju i na świecie) ,nieustanne poszerzanie wiedzy oraz zdobywanie kompetencji, dzięki którym jednostka ma możliwość przeciwdziałania im. Stąd też w ramach wykładów i zajęć konwersatoryjnych poruszane będą zagadnienia związane z problemami: społeczeństwa obywatelskiego, zachowań społecznych, aktywizacji, zapobieganiu zjawiskom marginalizacji i wykluczenia, specjalnym potrzebom społecznym grup odmiennych kulturowo |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Andrzejewski M., Domy na piasku. Domy dziecka. OD opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, Media Rodzina, Poznań 1997 Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001 Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa 1983 Danilewicz W., Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach migracyjnych, Białystok 2006. Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie., Olsztyn 2000 Dołęga Z., Samotność młodzieży - analiza teoretyczna i studia empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003 Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki opiekuńczo- wychowawczej. Zielona Góra 2004 Izdebska J., Dziecko osamotnione w rodzinie, Wyd. Trans Humana, Białystok 2004. Jałowiecki B., Łukowski W., Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2007 Kozak S., Patologia eurosieroctwa w Polsce: skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin, Wyd. Difin, Warszawa 2010 Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Wyd. Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 2007 Pospiszyl I, Konopczyński M., Resocjalizacja - w stronę środowiska otwartego, Wyd. Pedagogium, Warszawa 2007 Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2000 Olszewska-Baka G., Dzieci ulicy, Problemy, profilaktyka, resocjalizacja, Wyd. eRBe, Białystok 2000 Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa 2002 Nalaskowski A., Widnokręgi edukacji. Kraków 2002 Żebrowski J., Społeczeństwo, kultura, wychowanie. Studia i szkice z pedagogiki. Płock 2003 Literatura uzupełniająca: Augustyński A., Czyja jest socjoterapia?: wychowanie w otwartym środowisku młodzieżowym: materiały dla organizatorów wychowawców. Warszawa 2004 Czapka E., Stereotyp uchodźcy, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2006 Gajda J., Dylematy animacji kulturalnej. Lublin 2001 Gizicka D., Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Wyd. KUL, Lublin 2010 Gulla B., Wysocka-Pleczyk M., Dziecko jako ofiara przemocy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009 Jasiński Z., Mudrecja I., Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004 Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompensacyjnej. Studium historyczno-porównawcze., Białystok 2000 Krajewski R., Podstawy prawa rodzinnego., Warszawa 2003 Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków 2002 Rycyk K. (red). Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych, Wrocław 2000 Urban B., (red) Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001 |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzą z zakresu współczesnych problemów opieki i wychowania w Polsce, Europie i na świecie. Student potrafi scharakteryzować współczesne problemy opieki i wychowania, zna sposoby przeciwdziałania im oraz radzenia sobie z zaistniałym problemem. Student potrafi pracować w zespole w celu wspólnego namysłu nad aktualnymi problemami w sferze opieki i wychowania, prawidłowo je identyfikuje,jest otwarty na nowe rozwiązania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Egzamin pisemny – test klasyczny warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie testu na poziomie 60%. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu pisemnego jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie aktywności, opracowania wybranego tematu (z puli zagadnień oscylujących wokół tematyki przedmiotu) oraz kolokwium pisemnego. |
Praktyki zawodowe: |
Wyjścia na konferencje dotyczące współczesnych problemów opieki i wychowania, spotkania z ludźmi, którzy na co dzień podejmują trud przeciwdziałania bądź rozwiązywania problemów w sferze wychowania i opieki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.