Profilaktyka problemów społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS2-2ADI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka problemów społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy studentom o podstawowych problemach społecznych, jak też zasadach opracowania, realizacji i ewaluacji działań o charakterze profilaktycznym. Studenci znają podstawowe kategorie profilaktyczne dotyczące: modeli, poziomów, strategii i programów profilaktycznych, jak również czynników ryzyka i czynników chroniących. Studenci znają podstawowe teorie i koncepcje z nauk społecznych, które mogą być użyteczne w profilaktyce problemów społecznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, 4 semestr Wymagania wstępne: zaliczenie i wiedza z zakresu przedmiotu: pedagogika opiekuńcza i diagnostyka psychopedagogiczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: Wykład multimedialny, dyskusja, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach Tematyka obejmuje: Profilaktyka społeczna w ujęciu definicyjnym - profilaktyka negatywna (defensywna) - profilaktyka pozytywna (konstruktywna) - historia rozwoju myśli w zakresie profilaktyki w Polsce Teorie, koncepcje i modele wykorzystywane w profilaktyce społecznej - teoria przywiązania (J. Bowlby) - teoria społecznego uczenia się (A. Bandura) - model ekologiczny (U. Bronfenbrenner) - teoria zachowań problemowych (R. Jessor, S. L. Jessor, J. Finney) - teoria substancji „torujących drogę?” - teoria uzasadnionego działania (I. A j z e n, D. A l b a r r a c i n) - koncepcja resilience (E. Werner) - teoria anomii (R. Mertona) - teoria rozbitych okien (G. Kelling, C. Coles) Klasyfikacja oddziaływań profilaktycznych - model tradycyjny a model współczesny w profilaktyce społecznej - czynniki ryzyka a czynniki chroniące - poziomy działań profilaktycznych - strategie i programy działań profilaktycznych, Etapy realizacji projektów profilaktycznych - ogniwa procesu realizacji programu profilaktycznego - skuteczność działań profilaktycznych Przegląd obecnie realizowanych projektów profilaktycznych w Polsce i na świecie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Borucka, A. Pisarska, Koncepcja resilience – czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2008. - L. Cierpiałkowska, M. Ziarko, Psychologia uzależnień – alkoholizm. Warszawa 2010 (Rozdział 7). - M. Deptuła, Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013. - Z. B. Gaś, Profilaktyka uzależnień, Warszawa 1993. - Z. B. Gaś, Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006. - Z. B. Gaś, Psychoprofilaktyka, Lublin 2000. - J. J. McWhirter, B. T. McWhirter, A. M. McWhirter, E. H. McWhirter, Zagrożona młodzież, Warszawa, 2008. - K. Keizer, S. Lindenberg, L. Steg, The Spreading of Disorder, www.sciencemag.org/cgi/content/full/322/5908/1681/DC1 - Kryminologia. Repetytorium, Warszawa 2013. - I. Mudrecka, Wykorzystanie koncepcji resilience w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji, „Resocjalizacja Polska, nr 5/2013. - G. Mietzel, Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002. - K. Ostaszewski, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014. - L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000. - I. Pospiszyl, Patologie społeczne. Resocjalizacja, Warszawa 2008. - Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień, Warszawa 2016. - M. Szpringer, Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004. - J. Szymańska, Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2012. - S. Śliwa, Profilaktyka pedagogiczna, Opole 2015. - P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012. - E. Wysocka, Koncepcja resilience jako podstawa teoretyczna identyfikacji zaburzeń w przystosowaniu i działań profilaktycznych [w:] Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym (red.) B. Urban, M. Konopczyński, Kraków 2012, s. 285-299. - K. Zajączkowski, Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998, s. 7-23, 91-95 Literatura uzupełniająca: Cz. Cekiera, Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 2001. Diagnoza i profilaktyka uzależnień wśród młodzieży wyzwaniem dla społeczności lokalnej, (red.) J. A. Malinowski, Toruń 2016. M. Dziewiecki, Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2005. Handel ludźmi zapobieganie i ściganie, (red.) Z. Lasocik, Warszawa 2006. Karasowska, A. Profilaktyka na co dzień. Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006. K. Pierzchała, Cz. Cekiera, Człowiek a patologie społeczne, Toruń 2009. Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, (red.) F. Kozaczuk, B. Urban, Rzeszów 2004. Profilaktyka i readaptacja społeczna, (red.) E. Bielecka, Białystok 2006. |
Efekty uczenia się: |
K_W07: Ma elementarną wiedze o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. K_W10: Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. K_U01: Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności profilaktycznej. K_K09: Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności profilaktycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład problemowy, metoda przypadków, dyskusja, burza mózgów zaliczenie na ocenę Egzamin pisemny w formie testu lub egzamin ustny 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.