Zabawy w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWS1-2GOI | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zabawy w przedszkolu | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
2 rok 1st. PIW stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat zabawy jako podstawowej aktywności małego dziecka, rozumianej nie tylko jako działalność ludyczna, ale przede wszystkim jako wiodący czynnik ogólnego rozwoju, podstawowa aktywność umożliwiająca uczenie się i eksplorowanie otaczającego świata oraz kreująca sferę najbliższego rozwoju dziecka. |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką i rodzajami dziecięcych zabaw, rozwijanie umiejętności konstruowania środowiska sprzyjającego aktywności zabawowej dzieci w wieku przedszkolnym, a także obserwowania zachowania dzieci w trakcie zabawy. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest kształtowanie umiejętności diagnozowania dzięki zabawie poziomu aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz kształtowanie świadomości etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym. |
||
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Pedagogiki i Psychologii Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 0800-PIWS1-2GOI Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II/4 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Psychologia rozwojowa, dydaktyka ogólna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godzin ćwiczeń Rodzaje aktywności: udział w ćwiczeniach: 15 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 4 godz. przygotowanie do zaliczenia: 3 godz. udział w konsultacjach: 2 godz. realizacja zadań projektowych: 6 godz. |
||
Literatura: |
1. M. Caiati, S. Delac, A. Muller, Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003. 2. K. Miłek, Zabawa jako obszar poznania dziecka, [w:] S.Guz, M. Centner – Guz, J. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, UMCS, Lublin 2015. 3. Z. Bogdanowicz, Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997. 4. B. Muchacka, Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1999. 5. B. vom Wege, M. Wessel, Zabawy aktywizujące z przedszkolu, Tom I i II, Jedność, Kielce 2005. 6. D. Chauvel, Ch. Noret, Zabawy relaksujące dla przedszkolaków, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2000. 7. Ch. Smith, Grupa bez przemocy: 162 zabawy i ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym uczące empatii i współpracy, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2007. 8. D. Braun, Zabawy rozwijające logiczne myślenie: nowe propozycje dla przedszkoli, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2002. 9. S. Drasnin, Pan Tralala i muzyczne zabawy w przedszkolu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2010. 10. R. Trześniowski, Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 2006. 11. A. Erkert, Zabawy rozwijające zmysły, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2002. 12. A. Kopik, M. Zatorska, Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka, Kielce 2010. 13. Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola |
||
Efekty uczenia się: |
1.Student zna podstawowe teorie zabawy, rozumie rolę zabawy w ogólnym rozwoju małego dziecka K_W09 2. Student ma elementarną wiedzę z zakresu metodyki pracy z małym dzieckiem, w tym pedagogiki zabawy i metodyki aktywności zabawowej. K_W16 3. Student potrafi dokonać obserwacji aktywności zabawowej dziecka w celu dokonania diagnozy, analizuje jego zachowania w różnych obszarach aktywności K_U01 4. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat roli zabawy w rozwoju dziecka i rozwijać umiejętności organizowania środowiska dziecka inspirującego do podejmowania różnego rodzaju zabaw, przy wykorzystaniu literatury a także nowoczesnych technologii K_U04 5. Student potrafi posługiwać się metodami i procedurami w obszarze aktywności zabawowej dziecka oraz wykorzystuje przykłady dobrych praktyk w tym zakresie K_U09 6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z tworzeniem warunków do aktywności zabawowej. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym K_K08 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczeniem ćwiczeń będzie: - ocena aktywności studenta na zajęciach, - ocena pracy indywidualnej i w zespole przy przygotowaniu projektów, - pozytywna ocena dokonanej przez studenta analizy i krytycznej oceny projektów działań edukacyjnych. Zaliczeniem nieobecności będzie odpowiedź ustna lub referat na podany temat. Frekwencja przynajmniej 80%. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Laskowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką i rodzajami dziecięcych zabaw, rozwijanie umiejętności konstruowania środowiska sprzyjającego aktywności zabawowej dzieci w wieku przedszkolnym, a także obserwowania zachowania dzieci w trakcie zabawy. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest kształtowanie umiejętności diagnozowania dzięki zabawie poziomu aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz kształtowanie świadomości etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym. | |
Literatura: |
1. M. Caiati, S. Delac, A. Muller, Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003. 2. B. Bilewicz – Kuźnia (red.), Zabawa i zabawka. Konteksty, wartości, znaczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2017. 3. K. Miłek, Zabawa jako obszar poznania dziecka, [w:] S.Guz, M. Centner – Guz, J. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, UMCS, Lublin 2015. 4. Z. Bogdanowicz, Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997. 5. B. Muchacka, Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1999. 6. B. vom Wege, M. Wessel, Zabawy aktywizujące z przedszkolu, Tom I i II, Jedność, Kielce 2005. 7. D. Chauvel, Ch. Noret, Zabawy relaksujące dla przedszkolaków, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2000. 8. Ch. Smith, Grupa bez przemocy: 162 zabawy i ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym uczące empatii i współpracy, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2007. 9. D. Braun, Zabawy rozwijające logiczne myślenie: nowe propozycje dla przedszkoli, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2002. 10. S. Drasnin, Pan Tralala i muzyczne zabawy w przedszkolu, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2010. 11. R. Trześniowski, Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 2006. 12. A. Erkert, Zabawy rozwijające zmysły, Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2002. 13. A. Kopik, M. Zatorska, Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka, Kielce 2010. 14. Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.