Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWS1-3GOJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu możliwości psychofizycznych dziecka, zaburzeń rozwojowych, specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się, metod i procedur diagnozy rozwoju dziecka oraz metod wspomagania rozwoju a także pracy terapeutycznej z uczniem wykazującym trudności w uczeniu się. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z zasadami diagnozy, sposobów wspierania rozwoju dziecka i postępowania pedagogiczno-terapeutycznego, rozwijanie umiejętności konstruowania i realizacji programów wspomagania rozwoju, programów terapeutycznych oraz organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, a także kształtowanie świadomości etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i kl. I-III. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Psychologia rozwojowa, Psychopedagogiczne podstawy edukacji dziecka, Diagnostyka pedagogiczna Liczba godzin: 15 h (w), 30 h (ćw); Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, metoda projektu Punkty ECTS: 6.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 15h udział w ćwiczeniach - 15x2h= 30h przygotowanie do ćwiczeń - 45h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 9h przygotowanie projektów działań z dziećmi - 20h przygotowanie do zaliczenia - 10h zaliczenie - 2h przygotowanie do egzaminu - 15h Egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 51 h; ETCS - 2 -O charakterze praktycznym - 99 h; ECTS - 4 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzezińska A.I., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014) Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja 2(127)s. 37-52 Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kienig A. (2012) O potrzebie indywidualizacji pracy z dzieckiem w okresie wczesnej edukacji (w:) Barbara Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Anna Kienig (red.) Potrzeby edukacyjne ucznia w pedagogicznej perspektywie Kochan-Wójcik M. (2002) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. Wyd. CODN Włoch S., Włoch A. (2009) Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane problemy i rozwiązania. Wyd. Żak Literatura uzupełniająca: Brzezińska A.I., Matejczuk J., Nowotnik A. (2012) Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły. Edukacja, 1(117), s. 7-22 Hajnicz W., Karwowska-Struczyk M. (1998)Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP Karwowska-Struczyk M. (1993) Praktyka właściwa rozwojowo. Rozważania na podstawie literatury amerykańskiej. Wychowanie w Przedszkolu, nr 6, s. 338-343 Kienig A. (2005)Wspomaganie rozwoju indywidualnego małego dziecka (w) A. Cichocki (red.) Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana Białystok Tokarska E., Kopała J. (2010) Obserwacje dziecka. Materiały dla nauczyciela w I i II roku wychowania przedszkolnego. Wyd. Edukacja Polska |
Efekty uczenia się: |
1. Ma wiedzę o specyfice rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I –III szkoły podstawowej, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, także dzieci szczególnie uzdolnionych. Posiada uporządkowaną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w przedszkolu i kl. I-III, uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju. 2. Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. 3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z diagnozą i wspomaganiem rozwoju dziecka. 4. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I-III. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, metoda projektu Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin |
Praktyki zawodowe: |
Wykorzystanie wiedzy i umiejętności w trakcie praktyk w przedszkolu i kl. I-III - umiejętność diagnozy rozwoju dziecka, planowanie pracy indywidualnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.