Metodyka pracy w przedszkolu cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWS1-3GOL1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w przedszkolu cz.1 |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pracy z dzieckiem w przedszkolu, umiejętność integracji różnych dziedzin wychowania przedszkolnego (umysłowego, społecznego, moralnego, emocjonalnego, technicznego, estetycznego, zdrowotnego i obywatelskiego). Wskazanie na globalny (integralny) charakter wychowania i edukacji przedszkolnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami pracy z dzieckiem w przedszkolu w zakresie rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego zgodnie z podstawowymi kompetencjami kluczowymi przyjętymi w edukacji oraz integrowania treści edukacyjnych z innymi dziedzinami aktywności dziecka; przedstawienie treści związanych z metodami, zasadami i formami pracy nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym, organizowaniem przestrzeni sali przedszkolnej, stosowaniem pomocy dydaktycznych, planowaniem pracy dydaktyczno – wychowawczej, formułowaniem celów kształcenia, aktywizowaniem dzieci w projektowanych sytuacjach edukacyjnych, dostosowywaniem sposobów pracy i komunikowania się do stylów poznawczych dzieci, preferencji sensorycznych i rodzajów inteligencji wielorakich, tworzeniem sytuacji sprzyjających konstruowaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności i kompetencji społecznych dzieci. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Psychopedagogiczne podstawy edukacji dziecka, Pedagogika przedszkolna Liczba godzin: 30 h (w), 30 h (ćw); Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu Punkty ECTS: 3.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 30h udział w ćwiczeniach - 30h przygotowanie do ćwiczeń - 12h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 3h realizacja zajęć projektowych - 5h teczka prac – 5 h przygotowanie do zaliczenia – 2h zaliczenie - 1h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 63 h; ETCS – 2,1 -O charakterze praktycznym - 27 h; ECTS – 0,9 |
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamek I., Zbróg Z., (red.) (2011) Wczesna edukacja wobec wyzwań współczesności, Kraków Doyla G., Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka, (2007) Key to Learning Polska Dryjas K., Jas M., Wspomaganie przedszkoli w rozwijaniu u dzieci kompetencji kluczowych, ORE, Warszawa 2017 Filipiak, E. (2011) Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz Folejewska R., Zarzycka I. (2005) Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w przedszkolu, Warszawa: WSiP Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J., (red.) (2010) Edukacja dziecka – mity i fakty, Białystok 2010 Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B.(2011) Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków Sachajska, E. (1984) Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa Literatura uzupełniająca: Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego Programy wychowania w przedszkolu Artykuły z czasopism: Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - K_W09 2. Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego - K_W16 3.Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym - K_U09 4.Potrafi projektować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań- K_U10 5.Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy - K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny po semestrze VI, obejmujący tematykę zrealizowaną w ramach przedmiotu Metodyka pracy w przedszkolu cz. 1 i Metodyka pracy w przedszkolu cz. 2 (treści wykładów i ćwiczeń). Egzamin pisemny: forma pytań - opisowe, problemowe, zadania pisemne otwarte (krótkiej odpowiedzi) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń (cz. 1 i cz. 2) oraz 98% obecność na wykładach (cz. 1 i cz. 2). Zaliczenie egzaminu: Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena pracy egzaminacyjnej z zastosowaniem skali ocen od niedostateczny do bardzo dobry. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.