Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S1-1YPDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | - ukazanie realiów kształtowania się pedeutologii jako nauki o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim, - ukazanie złożoności profesji, realiów funkcjonowania i perspektyw (wyzwań) XXI wieku wobec zawodu nauczycielskiego), - zaprezentowanie przyszłym nauczycielom obszarów debaty nad współczesną szkołą i nauczycielem (z odniesieniem komparatystycznym), - rozumienia różnorodnych kontekstów i „osobliwości” roli zawodowej nauczyciela, rozumienia jej społeczno-kulturowych kontekstów i ograniczeń. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarna Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, praca z książką, dyskusja, prezentacja, praca grupowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń 20 godz. - przygotowanie do kolokwium 20 godz. - konsultacje 5 godz. Razem: 75 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Banach Cz., Nauczyciel, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha – t.IV, Warszawa 2005. • Banach Cz., Pedeutologia, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha – t.IV, Warszawa 2005. • Bielski J., Nauczyciel doskonały, Kraków 2017. • Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk, 2004. • Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, (w:) Pedagogika-podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.2 - rozdz. 7, Warszawa 2003. • Krawcewicz S., Pedeutologia, w: Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W.Pomykało, Warszawa 1993, s. 585-592. • Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. • Nowosad J., Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2002. • Prokopiuk W., Nauczyciel na polach humanizacji edukacji, Kraków 2010. • Prucha J., Pedeutologia (w:) Pedagogika, red. B.Śliwerski- t.2, Gdańsk 2006, s.293-316. • Pyżalski J., Merecz D., Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków 2010. • Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003. • Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013. • Wołoszyn S., Nauczyciel, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Literatura uzupełniająca: • Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli, Raport IBE, Warszawa 2013. • Ferenz K.,Kozioł E.(red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002. • Kordziński J., Nauczyciel, trener, coach, Warszawa 2013. • Kozioł E., Kobyłecka E., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, Zielona Góra 2002. • Liczą się nauczyciele – raport o stanie edukacji 2013, Raport IBE-Warszawa 2014, cz.II Zawód –nauczyciel. • Mądry-Kupiec M., Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji, Kraków, 2011. • Michalak J.M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003. • Nalaskowski A., Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji, Toruń 1997. • Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. • Okoń W., Rzecz o edukacji nauczycieli, Warszawa 1991. • Pachociński R., Edukacja nauczycieli w krajach Unii Europejskiej, Warszawa 1994. • Piekarski J., Tomaszewska L., Być nauczycielem - uczestnikiem czy świadkiem procesu edukacyjnego?, Płock 2015. • Piwowarski R., Życie i praca polskiego nauczyciela oraz czynniki budujące i niszczące jego autorytet, „Ruch Pedagogiczny”, 2013, nr 2. • Prucha J., Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004, rozdz.4.5 Nauczyciele w świetle międzynarodowych badań porównawczych. • Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. • Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, pod red. naukową H.Kwiatkowskiej, Kraków 2015. • Zając D., Etyka zawodowa nauczyciela, Bydgoszcz 2011. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: K_W01 - Student zna terminologię używaną w pedagogice, a odniesioną do osoby nauczyciela (miłość dusz ludzkich, "kontaktowość", zdatność wychowawcza, zdolności sugestywne, talent pedagogiczny, takt pedagogiczny) - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, prezentacja, aktywność. K_W13 - Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedeutologii, obejmującą terminologię, teorię i specyfikę działania nauczycielskiego – osobliwości roli zawodowej i oczekiwane obszary kompetencji zawodowych - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, aktywność. K_W15 - Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej – specyfice nauczycielskiego działania w roli wychowawcy, dydaktyka, opiekuna, animatora - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, aktywność; UMIEJĘTNOŚCI: K_U10 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, aktywność; K_U12 - Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, aktywność; KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K04 - Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji deontologicznej i przestrzegania zasad etyki zawodowej - sposób weryfikacji: aktywność; K_K05 - Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą nauczyciela w warunkach instytucji edukacyjnych, poszukuje optymalnych rozwiązań - sposób weryfikacji: aktywność. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu - pisemne kolokwium końcowe na ocenę (51% poprawnych odpowiedzi uprawnia do zaliczenia kolokwium). Zaliczenie ćwiczeń: 1. pisemne kolokwium na ocenę z literatury przedmiotu (51% poprawnych odpowiedzi uprawnia do zaliczenia kolokwium); 2. prezentacja - zadanie grupowe (kryterium oceny: 1. syntetyczna i zwięzła treść prezentacji; 2. twórcze podejście do zadania); 3. aktywność - twórcze zabieranie głosu w dyskusji podczas zajęć - na podstawie przeczytanej literatury; 4. obecność - dopuszczalna 1 nieobecność na ćwiczeniach, pozostałe nieobecności bez względu na ich przyczynę należy zaliczyć podczas konsultacji u prowadzącego przedmiot. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.