Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-S2-1YSEM03
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Od studenta wymagana będzie znajomość podstawowych pojęć, zwłaszcza metodologicznych (np. metoda, technika, narzędzie badawcze itp.). Student powinien swobodnie poruszać się na etapie konceptualizacji i planowania badań empirycznych. Ważne będzie zdobywanie wiedzy metodologicznej, związanej z klasyfikacją metod badań, rodzajami badań, grupami czynników różnicujących oraz procedurą badawczą. Kluczowe będzie też poznanie treści związanych ze stroną formalną i językową pracy.

Skrócony opis:

Zadaniem seminarium magisterskiego jest zrozumienie istoty problemów związanych z pisaniem pracy. Najistotniejsze kwestie: różnorodność definicji; struktura pracy od strony formalnej; możliwość zastosowania w redagowaniu pracy różnych wyrażeń i zwrotów.

Pełny opis:

Seminarium magisterskie przewiduje poznanie dwóch orientacji metodologicznych, związanych z podejmowanymi badaniami, tj. orientacja ilościowa i jakościowa. Każda z nich ma swoją specyfikę, którą należy uwzględniać w swoich badaniach. W badaniach warto posłużyć się klasycznym rozgraniczeniem dotyczącym przynajmniej pięciu sfer ludzkiej egzystencji: biologicznej, psychologicznej, społecznej, kulturowej i duchowej (tej ostatniej – w rozumieniu transcedentalnym). W badaniach ważne będzie to, że próbując opisać człowieka i to co dlań istotne, nie można przeoczyć ani jego właściwości organicznych, ani psychicznych (temperamentalnych, osobowych itp.), ani społecznych (jego uwikłań w rozmaite role i pozycje doświadczane naraz), ani kulturowych (związanych generalnie z konsumpcją cywilizacyjnych dóbr, ale niekiedy także z ich przysparzaniem w razie twórczych aktywności), ani duchowych (sfera istnienia przeczuwana od tysiącleci, ale wciąż wymykająca się klasycznemu naukowemu poznaniu). W wybranych obszarach badawczych należy ustalić: strony mocne i słabe, szanse i zagrożenia, pewności i niejasności, przeciwstawiać przeszłość przyszłości.

Literatura:

1. Apanowicz J., Metodologia nauk, Wydawnictwo TNOiK i SWU, Toruń 2003.

2.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004.

3. Blaikie N., Designing Social Research, Polity Press, Cambridge 2009.

4.Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Universitas, Kraków 2009.

5.Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo „Aureus”, Kraków 2006.

6.Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000.

7.Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.

8.Kubinowski D., Nowak M. (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Impuls, Kraków 2006.

9. Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-3, PWN, Warszawa 2006.

10. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu

Efekty uczenia się:

- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (K_W06);

- ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10);

- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, kulturowych oraz etyki zawodowej (K_W16);

- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk etycznych i kulturowych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (K_U01);

- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi i kulturowymi (K_U05)

- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (K_U06).

Sposoby weryfikacji: dyskusja, ocena postępów w formułowaniu kolejnych elementów pracy, aktywność, umiejętność argumentowania w zakresie doboru teoretycznych i metodologicznych teorii wskazanych do podjętej problematyki.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w seminarium, aktywny udział w dyskusji, przygotowywanie wystąpień i prezentacji, opartych na analizie literatury teoretycznej i metodologicznej, ocena postępów w pisaniu/formułowaniu elementów składowych pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)