Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S2-1YSEM03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od studenta wymagana będzie znajomość podstawowych pojęć, zwłaszcza metodologicznych (np. metoda, technika, narzędzie badawcze itp.). Student powinien swobodnie poruszać się na etapie konceptualizacji i planowania badań empirycznych. Ważne będzie zdobywanie wiedzy metodologicznej, związanej z klasyfikacją metod badań, rodzajami badań, grupami czynników różnicujących oraz procedurą badawczą. Kluczowe będzie też poznanie treści związanych ze stroną formalną i językową pracy. |
Skrócony opis: |
Zadaniem seminarium magisterskiego jest zrozumienie istoty problemów związanych z pisaniem pracy. Najistotniejsze kwestie: różnorodność definicji; struktura pracy od strony formalnej; możliwość zastosowania w redagowaniu pracy różnych wyrażeń i zwrotów. |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie przewiduje poznanie dwóch orientacji metodologicznych, związanych z podejmowanymi badaniami, tj. orientacja ilościowa i jakościowa. Każda z nich ma swoją specyfikę, którą należy uwzględniać w swoich badaniach. W badaniach warto posłużyć się klasycznym rozgraniczeniem dotyczącym przynajmniej pięciu sfer ludzkiej egzystencji: biologicznej, psychologicznej, społecznej, kulturowej i duchowej (tej ostatniej – w rozumieniu transcedentalnym). W badaniach ważne będzie to, że próbując opisać człowieka i to co dlań istotne, nie można przeoczyć ani jego właściwości organicznych, ani psychicznych (temperamentalnych, osobowych itp.), ani społecznych (jego uwikłań w rozmaite role i pozycje doświadczane naraz), ani kulturowych (związanych generalnie z konsumpcją cywilizacyjnych dóbr, ale niekiedy także z ich przysparzaniem w razie twórczych aktywności), ani duchowych (sfera istnienia przeczuwana od tysiącleci, ale wciąż wymykająca się klasycznemu naukowemu poznaniu). W wybranych obszarach badawczych należy ustalić: strony mocne i słabe, szanse i zagrożenia, pewności i niejasności, przeciwstawiać przeszłość przyszłości. |
Literatura: |
1. Apanowicz J., Metodologia nauk, Wydawnictwo TNOiK i SWU, Toruń 2003. 2.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004. 3. Blaikie N., Designing Social Research, Polity Press, Cambridge 2009. 4.Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Universitas, Kraków 2009. 5.Grobler A., Metodologia nauk, Wydawnictwo „Aureus”, Kraków 2006. 6.Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000. 7.Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. 8.Kubinowski D., Nowak M. (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Impuls, Kraków 2006. 9. Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-3, PWN, Warszawa 2006. 10. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu |
Efekty uczenia się: |
- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (K_W06); - ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10); - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, kulturowych oraz etyki zawodowej (K_W16); - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk etycznych i kulturowych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (K_U01); - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi i kulturowymi (K_U05) - odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (K_U06). Sposoby weryfikacji: dyskusja, ocena postępów w formułowaniu kolejnych elementów pracy, aktywność, umiejętność argumentowania w zakresie doboru teoretycznych i metodologicznych teorii wskazanych do podjętej problematyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w seminarium, aktywny udział w dyskusji, przygotowywanie wystąpień i prezentacji, opartych na analizie literatury teoretycznej i metodologicznej, ocena postępów w pisaniu/formułowaniu elementów składowych pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.