Kształcenie zintegrowane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-2BHN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.003
|
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie zintegrowane |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest zapoznanie Słuchaczy Studiów Podyplomowych z teoretycznymi i praktycznymi problemami kształcenia uczniów na I etapie edukacyjnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Słuchaczy z głównymi problemami kształcenia zintegrowanego na I etapie edukacyjnym. Słuchacz zdobywa wiedzę na temat praktycznej realizacji założeń całościowego nauczania, zapoznaje się z koncepcją programową w klasach 1-3, identyfikuje i omawia działania nauczyciela oraz ucznia w procesie zintegrowanego nauczania. Określa związek strategii uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym ze sposobem organizacji zajęć zintegrowanych. Nabywa kompetencje w zakresie planowania działań nauczyciela i ucznia, z uwzględnieniem adekwatnych do potrzeb i możliwości dzieci metod i form. Nabywa umiejętność stosowania narzędzi pomiaru osiągnięć edukacyjnych uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz stosowania merytorycznych, metodycznych i organizacyjnych kryteriów oceny konstruowanych scenariuszy zajęć zintegrowanych. |
Pełny opis: |
Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika Liczba godzin: 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne:wykład, warsztaty grupowe, metoda ćwiczeniowa, problemowa, metoda projektu, dyskusja, analiza tekstów |
Literatura: |
Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków, 2014. Adamek I. (red.) Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, Kraków 2002. Adamek I. (red.), Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, Kraków 2002. Adamek I., Bałachowicz J. Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016. Sawiński J. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku, Warszawa 2014 Włoch S. (red.), Wczesna edukacja dziecka-perspektywy i zagrożenia, Opole 2009. Grochowalska M., Żmijewska E. (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, Kraków 2010. Kopaczyńska I., Nowak-Łojewska A., Wymiary edukacji zintegrowanej, Kraków 2007. Duraj – Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998. Lewowicki T., Puślecki W., Włoch S. (red.), Transformacja w polskiej edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2004. Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Poznań 2000. Sowińska H., Misiorna E., Michalak R., Konteksty edukacji zintegrowanej. Poznań 2002. Szlufik W., Banaszkiewicz T., Pękala A. (red.), Współczesne wyzwania wobec edukacji elementarnej. Częstochowa 2004. Węglińska M., Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych? Kraków 2002. Żytko M. (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki. Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
SP6_WG02 - Posiada wiedzę z zakresu wspierania rozwoju dziecka oraz indywidualizowania procesu nauczania SP6_WG03 - Posiada wiedzę z zakresu zaspokajania szczególnych potrzeb edukacyjnych dzieci SP6_UW01 - Posiada umiejętności i kompetencje potrzebne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań przedszkola i szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania lub dostosowania programu edukacji do potrzeb i możliwości dzieci. SP6_UW02- Potrafi projektować i organizować działania skoncentrowane na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się. SP6_UW03- Potrafi indywidualizować proces nauczania, zaspokajać szczególne potrzeby edukacyjne dzieci. SP6_UO01- Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych oraz wykorzystaniem wiedzy o kulturze, historii i literaturze dziecięcej w planowaniu procesu kształcenia. SP6_KR02- Jest świadom potrzeby realizacji zadań zgodnie z zasadami etyki zawodowej wynikające z roli nauczyciela przedszkola i klas młodszych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział; wykonywanie prac wynikających z omawianej problematyki - analiza podstawy programowej, programów nauczania- wypowiedź ustna - zestaw kryteriów oceny scenariuszy zajęć zintegrowanych- praca w grupie - ocena scenariusza zajęć zintegrowanych- praca w grupie - scenariusz zajęć zintegrowanych- pozytywnie oceniona praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.