Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty myślenia twórczego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SPP-2BIB
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty myślenia twórczego
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

W ramach tego przedmiotu Słuchacz rozwinie własne zdolności poznawcze w zakresie kreatywności a ponadto wzmocni te cechy charakterologiczne, które sprzyjają twórczości pedagogicznej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Pozna wybrane narzędzia diagnozowania zasobów twórczych dzieci oraz sposobów stymulowania zdolności, uzdolnień i postaw twórczych wychowanków.

Skrócony opis:

Profil studiów – praktyczny

Forma studiów –nie stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki – pedagogika

Rok studiów – drugi, semestr pierwszy i drugi

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin dydaktycznych – 3 godz. wykłady, 15 godzin - ćwiczenia

Metody dydaktyczne – dyskusja, warsztaty, projekty, konsultacje

Punkty ECTS – 2 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta – 15 godz. ćwiczenia, 28 godzin samodzielne studiowanie literatury naukowej i przygotowanie się do zaliczenia, 4 godzin

Pełny opis:

Trening twórczego myślenia – założenia, struktura i realizacja – 2 godz..

Metody i techniki rozwijania twórczego myślenia i wyobraźni dzieci w wieku przedszkolnym – 2 godz.

Twórcze widzenie świata - ćwiczenia rozwijające intelektualne dyspozycje do twórczości: płynność, giętkość i oryginalność myślenia oraz wyobraźnię twórczą - 3 godz.

Twórcza osobowość - ćwiczenia rozwijające cechy osobowości sprzyjające tworzeniu – 3 godz.

Autorskie scenariusze stymulowania działań twórczych dzieci w przedszkolu i w szkole – 3 godz.

Kompetencje twórcze pedagoga wczesnej edukacji – 2 godz.

Literatura:

Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.

Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP.

Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN.

Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin.

Literatura ćwiczenia

Bonar J., 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wyd. UŁ.

Szmidt K.J., 2016, Sesje twórczej pomysłowości, dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wyd. Helion.

Nęcka E., 1998, Trening twórczości, Kraków, Wyd. Impuls.

Szmidt K.J., 2008, Trening kreatywności, Gliwice, Wyd. Helion.

Braun D., 2007, Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce, Wyd. Jedność.

Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże – skarby – przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych, Białystok, Trans Humana.

Olczak M., 2009, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”.

Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka,. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Efekty uczenia się:

SP6_WG02 - Słuchacz posiada wiedzę dotycząca jak w twórczy sposób wspierać rozwój indywidualny każdego dziecka w przedszkolu lub w klasach I-III szkoły podstawowej.

SP6_UW03 - Słuchacz potrafi indywidualizować proces edukacji, zaspokajać szczególne potrzeby edukacyjne dzieci, w tym wspierać jego kreatywność w różnych dziedzinach aktywności.

SP6_KR01 - Słuchacz charakteryzuje się wrażliwością i empatią, otwartością i refleksyjnością w zakresie projektowania twórczych działań edukacyjnych z dziećmi.

Metody i kryteria oceniania:

Opracowanie kilku ćwiczeń rozwijających dyspozycje twórcze dzieci w przedszkolu i w szkole. Obecność i aktywność na ćwiczeniach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)