Projektowanie pracy w edukacji przedszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-3GGT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie pracy w edukacji przedszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W ramach tego przedmiotu słuchacz będzie miał możliwość dokonania syntezy i integracji wiedzy zdobytej w ramach kilku przedmiotów tzw. metodycznych i wykorzystania jej w procesie projektowania sposobów realizacji własnej wizji edukacji dziecka w przedszkolu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Profil studiów – praktyczny Forma studiów – podyplomowe Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki – psychologia, pedagogika Rok studiów – drugi, semestr pierwszy i drugi Wymagania wstępne – zaliczenie zajęć z zakresu pedagogiki przedszkolnej i metodyki wychowania w przedszkolu Liczba godzin dydaktycznych – 8 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne – dyskusja, warsztaty, projekty, konsultacje Punkty ECTS – 2 pkt. Bilans nakładu pracy studenta – 8 godz. ćwiczenia, 15 godzin samodzielne studiowanie literatury naukowej i przygotowanie planu pracy w przedszkolu, 5 godzin konsultacje indywidualne, 20 godzin – przygotowanie autorskiego projektu, 2 godz. zaliczenie. Wskaźniki ilościowe – 25 godzin – 1 punkty –zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 125 godzin – 5 pkt. – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu |
Pełny opis: |
Rodzaje planowania pracy w przedszkolu - roczne, miesięczne, tygodniowe i dzienne. Formy realizacji treści programowych - praca z grupą, zespołowa i indywidualna. Organizacja różnych typów aktywności dzieci. Rodzaje dokumentacji w przedszkolu. Organizacja i planowanie współpracy z rodzicami i środowiskiem społecznym. |
Literatura: |
Nie sposób wymienić - jest ogrom pozycji książkowych, typu: G. Dolya "Klucz do uczenia się"; red. B. Bilewicz Kuźnia "Zabawa i zabawka", red. J. Bałachowicz "Zrozumieć uczenie się". Helm i Katz "Mali badacze". Przydatne będą książki z zakresu literatury pięknej dla dzieci, Encyklopedie dla dzieci np. przyrody, techniki, itp, zbiory zagadek, piosenek i tańców dla dzieci, zbiory opisujące techniki plastyczne możliwe do zastosowania w przedszkolu, zbiory -zestawy zabaw i ćwiczeń fizycznych dla dzieci. Poza tym konieczne jest systematyczne czytanie takich czasopism, jak: Bliżej Przedszkola, Wychowanie w Przedszkolu, Prima Educatione, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. |
Efekty uczenia się: |
SP6_WG02 Słuchacz wykazuje się praktyczną wiedzą z zakresu organizacji i planowania wspierania rozwoju dziecka i indywidualizowania procesu edukacji. SP6_WK01 Słuchacz wykazuje się praktyczną wiedzą jak organizować życie społeczne dzieci w grupie rówieśniczej. SP6_UW02 Słuchacz potrafi projektować działania edukacyjne skoncentrowane na dziecku i jego możliwościach uczenia się w zabawach i na zajęciach dydaktycznych. SP6_KR02 Słuchacz jest świadom realizacji zadań edukacyjnych zgodnie z zasadami etyki zawodowej wynikającej z roli nauczyciela przedszkola. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu jest wynikiem sumy punktów za obecność, aktywność na zajęciach oraz ocenę indywidualnie przygotowanej pracy projektowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.