Praktyka w kl. I-III szkoły podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-3PSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka w kl. I-III szkoły podstawowej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Edukacja językowa 0800-SPE-7BHK |
Założenia (lista przedmiotów): | Psychologia dziecka 0800-SPE-7BHF |
Skrócony opis: |
Praktyka zawodowa obejmuje 75 godzin realizowanych w klasach 1-3 szkoły podstawowej. W ramach praktyki student hospituje zajęcia, asystuje nauczycielowi podczas pracy z dziećmi, samodzielnie prowadzi zajęcia dydaktyczne w oparciu o samodzielnie przygotowane konspekty zajęć. |
Pełny opis: |
Praktyki zawodowe opierają się na założeniu o konieczności sukcesywnego konfrontowania treści akademickich w zakresie pedagogiki, na których zbudowany jest zespół reguł określający funkcjonowanie współczesnego szkolnictwa z zawodową rolą nauczyciela i wychowawcy w wymiarze stricte-praktycznym i jej osadzeniem w nowoczesnym systemie zorganizowanej edukacji. Celem praktyk jest umożliwienie studentom: a) praktycznego kształtowania kompetencji dydaktycznych dzięki możliwościom szerokiego obserwowania codziennych procesów kształcenia i wychowania szkolnego, takich jak czynności nauczycielskie i wychowawcze, metody i formy pracy w naturalnym środowisku szkoły, procesy komunikacji zachodzące pomiędzy rozmaitymi aktorami w przestrzeniach edukacyjnych, niuanse praktycznego działania systemów oceniania, nadzorowania i dyscyplinowania uczniów oraz rozwiązywanie szeregu złożonych kwestii, istotnych z punktu widzenia całokształtu procesów społecznych, zachodzących w specyficznym środowisku szkoły; b) wejścia w rolę nauczyciela i wychowawcy, dzięki planowaniu i przygotowywaniu zajęć z wychowankami oraz próbom praktycznego stosowania reguł edukacyjnych (wychowawczych, dydaktycznych, metodycznych), które student poznał w trakcie nauki akademickiej oraz obserwował w trakcie swoich doświadczeń praktycznych; c) zapoznania z funkcjonowaniem szkoły w kontekstach organizacyjnych (dokumentacja). Niemożliwym do pominięcia celem jest także kształtowanie skutecznej współpracy dzięki współdziałaniu z opiekunem praktyk ze strony szkoły oraz systematyczna samoobserwacja praktykanta. |
Literatura: |
Czasopisma metodyczne Materiały metodyczne dla nauczycie klas I-III Czelakowska D. (2010) Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w młodszym wieku szkolny, Wydawnictwo "Impuls", Kraków. Dobrowolska D. (2015) Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli, Wydawnictwo "Impuls", Kraków. Nowik J. (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Nowik, Sp. j., Opole Budniak A.. (2014) Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Wydawnictwo "Impuls", Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: 1. ma elementarną wiedzę o strukturze szkoły, jej elementarnych obszarach oraz zachodzącymi między nimi relacjami; 2. ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o wychowawczym środowisku szkoły, specyfice i procesach w nim zachodzących; 3. ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w działalności pedagogicznej podejmowanej w szkole; 4. ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w szkole; 5. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł (w języku rodzinnym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); 6. potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności pedagogicznej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne obecne w praktyce, przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, podejmowanych w szkole; 7. potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w obszarze oddziaływań pedagogicznych szkoły; 8. potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji uwzględniając je w przyszłych działaniach pedagogicznych; 9. ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań pedagogicznych w systemie edukacji szkolnej; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; 10. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza i ocena dokumentacji praktyki Słuchacza, analiza opinii Słuchacza o zrealizowanej praktyce, analiza opinii nauczyciela opiekuna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.