Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-3SEM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagana wiedza i umiejętności: - znajomość mechanizmów rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; - wiedza z zakresu zasad kreowania środowiska uczenia się dzieci; - wiedza z zakresu metodyki wychowania przedszkolnego oraz kształcenia zintegrowanego; - umiejętność projektowania działań wychowawczych i edukacyjnych w przedszkolu i klasach 1-3; - znajomość wymagań formalnych związanych z pisaniem prac naukowych; |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu doskonalenie umiejętności wyboru i interpretacji informacji, analizy literatury przedmiotu; tworzenia pracy dyplomowej na temat określony w toku seminarium dyplomowego na podstawie zdobytej wiedzy i umiejętności. |
Pełny opis: |
Seminarium dyplomowe ma na celu kształtowanie kompetencji, pogłębienie umiejętności i rozszerzenie wiadomości w następujących zakresach: - planowania i organizowania zintegrowanego procesu kształcenia odwołując się do najnowszych koncepcji edukacyjnych - metody projektu; - stosowanie aktywizujących strategii kształcenia w pracy z dzieckiem/uczniem; - projektowanie zajęć dla dzieci ze specyficznymi problemami w uczeniu się i zachowaniu; - monitorowania i oceniania zmian rozwojowych dzieci oraz stosowania i modyfikowania oferty programowej na poziomie wczesnej edukacji; - nabywania pogłębionych umiejętności twórczej analizy i interpretacji treści publikacji naukowych na wybrany temat; - konstruowania tekstów naukowych z zachowaniem wszelkich wymagań merytorycznych i formalnych . |
Literatura: |
Balachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., Witkowksa-Tomaszewska, A., Zrozumieć uczenie się, Warszawa 2017. Helm J.H., Katz, L.G., Mali badacze, Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003. Komorowska, H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999. Mikina, A., Zając, B., Jak wdrażać metodę projektów? Kraków 2006. Węglińska, M., Jak pisać pracę magisterską? Kraków 2010. Literatura specjalistyczna dobrana do tematyki pracy dyplomowej |
Efekty uczenia się: |
W efekcie kształcenia Słuchacz studiów podyplomowych: 1. Posiada wiedzę pozwalającą zrozumieć procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania oraz nauczania-uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. 2. Posiada wiedzę z zakresu zaspokajania szczególnych potrzeb edukacyjnych dzieci. 3. Posiada wiedzę pozwalającą na organizowanie życia społecznego w grupie rówieśniczej w przedszkolu, szkole i środowisku lokalnym oraz w zakresie współpracy z innymi nauczycielami i rodzicami. 4. Potrafi projektować i organizować działania skoncentrowane na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się. 5. Potrafi indywidualizować proces nauczania, zaspokajać szczególne 6. Ma pogłębione umiejętności doskonalenia kompetencji zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji. 7. Jest świadomy potrzeby realizacji zadań zgodnie z zasadami etyki zawodowej wynikających z roli nauczyciela przedszkola i klas młodszych. 8. Potrafi stworzyć projekt edukacyjny przeznaczony do realizacji w przedszkolu i klasach 1-3 z zachowaniem wszelkich wymogów formalnych zwianych z projektem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opowiadanie, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie. Metody problemowe: wykład problemowy. Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna: związana z wykładem, burza mózgów, Metody eksponujące: film. Metody praktyczne: pokaz metoda projektów, metoda tekstu przewodniego, seminarium; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.