Metodyka pracy w edukacji przedszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-7BHH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w edukacji przedszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów ze zmianami w edukacji przedszkolnej, zwrócenie uwagi na prawidłowości rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym, metody tradycyjne i aktywizujące w pracy z dzieckiem w okresie średniego dzieciństwa, osoby i instytucje wspierające rozwój dziecka, organizacja sytuacji wspierających rozwój dziecka. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestry: I, II/1,2,3 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20h - wykłady; 30h - ćwiczenia Punkty ECTS: 8.0 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 10 x 2h = 20h Udział w ćwiczeniach: 15 x 2h = 30h Przygotowanie do wykładów: 20h Przygotowanie do ćwiczeń: 100h Przygotowanie projektu: 20h Konsultacje: 2h Przygotowanie do egzaminu: 8h Obecność na egzaminie: 2h Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: L godzin:54, ECTS: 4.0 o charakterze praktycznym: L godzin: 180, ECTS: 7.0 |
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamek I., Zbróg Z., (red.) Wczesna edukacja wobec wyzwań współczesności, Kraków 2011. Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003. Doyla G., Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka, Key to Learning Polska, 2007. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków, Warszawa 2000. Judy Harris Helm, Lilian G. Katz, Mali badacze, Metoda projektu w edukacji elementarnej, tłumaczenie: Ewa Pulkowska, Warszawa 2003. Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J., (red.) Edukacja dziecka – mity i fakty, Białystok 2010. Jaszczyszyn, E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Białystok 2010. Jaszczyszyn, E., Oczekiwania sześciolatków i ich rodziców w stosunku do szkoły a realia realizacji obowiązku szkolnego, Białystok 2010. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Lubowiecka, J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000. Literatura uzupełniająca: Kopik, A., Zatorska, M., Wielointeligentne odkrywania świata w przedszkolu. Program Wychowania w Przedszkolu, Kielce 2011. Lelonek M., (red.) Dziecko sześcioletnie i jego rozwój, Pabianice 2013. Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Minczanowska A., (red.) Edukacja małego dziecka. Przedszkole – przemiany instytucji i jej funkcje, tom 8, Cieszyn-Kraków 2015. Czasopisma: Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola Dokumentry: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. |
Efekty uczenia się: |
1.Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego 2.Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym 3.Potrafi projektować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. 4.Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny, ćwiczeniowa, metoda projektu, doświadczeń, obserwacji, pomiaru, pokaz,wystawa, Zaliczenie na ocenę, egzamin pisemny - od 51% punktów egzamin zdany |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.