Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy w edukacji przedszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SPP-7BHH
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy w edukacji przedszkolnej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów ze zmianami w edukacji przedszkolnej, zwrócenie uwagi na prawidłowości rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym, metody tradycyjne i aktywizujące w pracy z dzieckiem w okresie średniego dzieciństwa, osoby i instytucje wspierające rozwój dziecka, organizacja sytuacji wspierających rozwój dziecka.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: podyplomowe

Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestry: I, II/1,2,3

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

20h - wykłady; 30h - ćwiczenia

Punkty ECTS: 8.0

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach: 10 x 2h = 20h

Udział w ćwiczeniach: 15 x 2h = 30h

Przygotowanie do wykładów: 20h

Przygotowanie do ćwiczeń: 100h

Przygotowanie projektu: 20h

Konsultacje: 2h

Przygotowanie do egzaminu: 8h

Obecność na egzaminie: 2h

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: L godzin:54, ECTS: 4.0

o charakterze praktycznym: L godzin: 180, ECTS: 7.0

Literatura:

Literatura podstawowa

Adamek I., Zbróg Z., (red.) Wczesna edukacja wobec wyzwań współczesności, Kraków 2011.

Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003.

Doyla G., Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka, Key to Learning Polska, 2007.

Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.

Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków, Warszawa 2000.

Judy Harris Helm, Lilian G. Katz, Mali badacze, Metoda projektu w edukacji elementarnej, tłumaczenie: Ewa Pulkowska, Warszawa 2003.

Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J., (red.) Edukacja dziecka – mity i fakty, Białystok 2010.

Jaszczyszyn, E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Białystok 2010.

Jaszczyszyn, E., Oczekiwania sześciolatków i ich rodziców w stosunku do szkoły a realia realizacji obowiązku szkolnego, Białystok 2010.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Lubowiecka, J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000.

Literatura uzupełniająca:

Kopik, A., Zatorska, M., Wielointeligentne odkrywania świata w przedszkolu. Program Wychowania w Przedszkolu, Kielce 2011.

Lelonek M., (red.) Dziecko sześcioletnie i jego rozwój, Pabianice 2013.

Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Minczanowska A., (red.) Edukacja małego dziecka. Przedszkole – przemiany instytucji i jej funkcje, tom 8, Cieszyn-Kraków 2015.

Czasopisma: Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola

Dokumentry: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.

Efekty uczenia się:

1.Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego

2.Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym

3.Potrafi projektować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.

4.Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny, ćwiczeniowa, metoda projektu, doświadczeń, obserwacji, pomiaru, pokaz,wystawa,

Zaliczenie na ocenę, egzamin pisemny - od 51% punktów egzamin zdany

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)