Rozwój zawodowy i osobisty nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-7BIA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwój zawodowy i osobisty nauczyciela |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z głównymi problemami związanymi z rozwojem osobistym i zawodowym nauczyciela. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Studia Podyplomowe Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Przedmiot obowiązkowy - 8 godzin wykładu |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie Słuchaczy z podstawami teoretycznymi i praktycznymi odniesieniami w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych nauczyciela. Uczy planowania rozwoju kariery zawodowej, daje podstawę do samodoskonalenia i w efekcie modernizacji pracy wychowawczej i dydaktycznej z uczniami. |
Literatura: |
Ch. Day, Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2008. H. Kwiatkowska, Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Cz. Plewka, Uwarunkowania rozwoju zawodowego nauczycieli. IBE, Warszawa 2009. E. Płóciennik, D. Radzikowska (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji kuratorem środowiska edukacyjnego dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. J. Szempruch, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Impuls, Kraków 2013. J. Szempruch, Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Wydawnictwo Oswiatowe FOSZE, Rzeszów 2001. |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę pozwalającą na organizowanie życia społecznego w grupie rówieśniczej w przedszkolu, szkole i środowisku lokalnym oraz w zakresie współpracy z innymi nauczycielami i rodzicami (SP6_WK01). Ma pogłębione umiejętności doskonalenia kompetencji zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji (SP6_UK01). Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu oraz wykorzystać nowoczesne metody i technologie w swojej pracy pedagogicznej (SP6_UU01). Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i własnych umiejętności językowych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (SP6_KK01). Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności (SP6_KR01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (90 %), aktywnego udziału w dyskusji na zajęciach, wykonania bieżących zadań wynikających z omawianej problematyki. Zaliczenie na podstawie odpowiedzi ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.