Metodyka pracy w edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-7GGZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest opanowanie przez Słuchaczy treści dotyczących teoretycznych i praktycznych problemów związanych z edukacją i wychowaniem dziecka na pierwszym szczeblu kształcenia ogólnego. Celem jest omówienie metodycznych założeń kształcenia zintegrowanego w świetle najnowszych koncepcji i dyskursów pedagogiki wczesnoszkolnej; możliwość nabycia umiejętności planowania i organizowania pracy uczniów na zajęciach zintegrowanych w klasach 1-3 |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie Słuchaczy studiów podyplomowych z następującymi problemami: Podstawowe założenia koncepcji kształcenia zintegrowanego dzieci w młodszym wieku szkolnym- podstawy psychologiczno- pedagogiczne. Historyczne tradycje integrowania edukacji wczesnoszkolnej, postępowe koncepcje pedagogiczne i ich wpływ na rozwój teorii i metodyki kształcenia zintegrowanego. Definiowanie podstawowych pojęć (integracja, korelacja, nauczanie zintegrowane itp.) i ich interpretacja w praktyce szkolnej. Cele i zadania kształcenia zintegrowanego w świetle modelu kształcenia ogólnego. Płaszczyzny integracji, ich teoretyczne i praktyczne podstawy. Integracja wokół metod, celów, treści, rodzajów aktywności uczniów, pojęć. Obniżenie progu szkolnego- implikacje praktyczne. Kompetencje kluczowe w programach i wskazania ich praktycznej realizacji. Integrowanie działań edukacyjnych nauczyciela i uczniów w procesie kształtowania podstawowych umiejętności kluczowych. Koncepcja programowa kształcenia zintegrowanego. Wymagania dotyczące programów nauczania zintegrowanego. Odzwierciedlenie założeń integracji w Podstawie Programowej dla I etapu nauczania. Teoretyczne i praktyczne problemy oceniania opisowego osiągnięć edukacyjnych uczniów w klasach 1-3. |
Literatura: |
Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczycieli nauczyciela wczesnej edukacji, Wyd. Impuls, Kraków 2013 (wybrane zagadnienia). Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009.Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok 2005. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, ZW SFS, Kielce 2000. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, IMPULS, Kraków 1998. Klus– Stańska D., Szczepska- Pustkowska M.; Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania,. WAiP. Warszawa 2009. Klus – Stańska D., Nowicka M.: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP, Warszawa 2005. Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole. Wyd. UW-M, Olsztyn 2000 (wybrane zagadnienia). Klus –Stańska D., Szatan E., Bronk D. Wczesna edukacja. Między schematyzmem a poszukiwaniem nowoczesnych ujęć teoretyczno – badawczych. Wyd.UG. Gdańsk, 2007. Klus- Stańska D., Szamański M. J., Szamański M. S., Renesans (?) nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003, Wyd. „Żak”. Kosińska E.; Ocenianie w szkole, Wyd. Rubikon, Kraków 2000. Łuczak B.; Nauczanie integralne w klasach I- III z wykorzystaniem technik Freineta, Oficyna Wydawnicza G& P., Poznań 2000. Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Impuls, Kraków 2004. Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). Siwek H., Bereźnicka M. (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian. Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2011 (wybrane zagadnienia) Skrzetuska E. (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja, socjalizacja, integracja. Wyd. UMCS, Lublin 2011. Żytko M. (red), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, Wyd. „Żak”, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie kształcenia Słuchacz: - zna podstawowe teorie psychologiczne i pedagogiczne leżące u podstaw koncepcji zintegrowanego kształcenia na l etapie edukacyjnym - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania; - rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w odniesieniu do dzieci w młodszym wieku szkolnym; - zna najważniejsze tradycje integrowania edukacji wczesnoszkolnej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; - ma pogłębioną wiedzę o procedurach stosowanych w obszarze kształcenia zintegrowanego - zna zasady organizacji aktywności uczniów w młodszym wieku szkolnym w procesie realizacji wyznaczonych programem rodzajów edukacji; - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania interpretowania optymalnych sposobów tworzenia sytuacji dydaktyczno- wychowawczych sprzyjających procesowi konstruowania przez uczniów klas 1-3 systemu pojęć, wiedzy i umiejętności; - analizuje płaszczyzny integracji i ich praktyczne odniesienia, dobiera metody i formy pracy z uczniem adekwatnie do projektowanych sytuacji dydaktycznych oraz indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.; - potrafi planować działalność edukacyjną na l szczeblu kształcenia oraz konstruować scenariusze zajęć zintegrowanych uwzględniające zróżnicowane sposoby stymulowania aktywności poznawczej uczniów, wspierania ich indywidualnego rozwoju, a także samodzielności w zdobywaniu wiedzy - potrafi ocenić efektywność zaplanowanych działań edukacyjnych i wychowawczych; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin (min.51% zdobytych punktów). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.