Edukacja językowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-8BHK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja językowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresy pedagogiki, psychologii rozwojowej oraz wiedzy o języku i literaturze. |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie Słuchaczy w wiedzę merytoryczną niezbędną do realizacji treści z zakresu edukacji językowej w przedszkolu i polonistycznej, niezbędną do pracy w klasach I-III oraz w wiedzę metodyczną, warsztatową konieczną do projektowania i organizacji zajęć z zakresu edukacji polonistycznej oraz i ich praktycznej realizacji. Słuchacz po zrealizowaniu treści z przedmiotu posiadał będzie: - posiadał wiedzę merytoryczną dotyczącą podstaw wiedzy o języku i literaturze; - wykorzystywał znajomość metodycznych aspektów edukacji polonistycznej w zakresie nauki czytania i pisania, pracy z tekstem, ćwiczeń redakcyjnych z uwzględnieniem specyfiki pracy z małym dzieckiem; - posiądzie umiejętność planowania i organizowania zajęć polonistycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma studiów: podyplomowe, niestacjonarne Rodzaj przedmiotu; obowiązkowy Dziedzina: nauk społeczne, pedagogika rok studiów: I sem. 1,2. Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki 15 godzin ćwiczeń metody dydaktyczne: wykład, warsztaty grupowe, dyskusja, ćwiczenia punkty ECTS - 2 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Udział w ćwiczeniach -15 godzin Przygotowanie do zajęć 20 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 13 godzin udział w konsultacjach- 1 |
Literatura: |
Literatura podstawowa Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym (2010) Dobrowolska D.)Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, (2015) Filipiak E. Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2002) Majer-Gemińska B: Przygotowanie uczniów klas początkowych do nauki literatury Taboł S. Istota czytania, 2005 Literatura uzupełniająca Murawska B. Pozwólmy dzieciom czytać pdf. Ratajczak Z., Zbróg Z. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego PDF. Żytko M. Pozwólmy dzieciom mówić i pisać Pomirska Z. (2011) Wokół czytania. Proces czytania i jego zaburzenia oraz drogi do efektywnego czytania, Jurek A. (2012) Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk Dagiel M.(2011) Pozwólmy dzieciom bawić się słowami. Z doświadczeń językowych trzecioklasistów, CKE, Warszawa. Majer-Gemińska B. (1999) O nowy model pracy z tekstem z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym [w] M. T. Michalewska (red.) Problemy edukacji lingwistycznej(1999), Wyd. Impuls, Katowice. Czelakowska D. (2005), Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków. Czelakowska D. (1996), Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków Problemy edukacji lingwistycznej. Różne aspekty edukacji lingwistycznej dziecka (2002) red. M. T. Michalewska, M. Kisiel, t. 2, Wyd. Impuls, Katowice. Szefler E.(2003) Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym, t. 1, 2, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. Polański E.: Dydaktyka ortografii i interpunkcji Taboł S.Istota czytania (2005) |
Efekty uczenia się: |
-słuchacz rozumie specyfikę rozwoju umiejętności językowych dziecka oraz zna sposoby jego stymulacji i rozwoju przewidziane dla pracy w przedszkolu i klasach I-III (SP_W01) - uwzględnia w projektowanych zajęciach polonistycznych indywidualne potrzeby dzieci (SP_U01) - poprawnie dobiera metody, formy organizacji pracy oraz środki dydaktyczne do realizacji treści językowych ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania indywidualnego rozwoju oraz prawidłowo projektuje przebieg zajęć (SP_U03) - kompetentnie planuje działalność językową uczniów biorąc odpowiedzialność za swą działalność dydaktyczną (SP_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia, warsztaty, dyskusja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.