Rodzice w edukacji dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPP-8RED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Rodzice w edukacji dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie słuchacza do kompetentnego organizowania współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz profesjonalnego zachowania się w sytuacjach trudnych w relacji z opiekunem prawnym dzieci. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach analizowane będą różne sytuację, z którymi spotyka się nauczyciel przedszkola i klas 1-3 szkoły podstawowej w organizacji i realizacji współpracy z rodzicami dzieci/uczniów. |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu realizowane są w formie wykładu i ćwiczeń. Na wykładzie zinterpretowane zostaną kluczowe dla tematu pojęcia, przedstawiona istota partnerstwa edukacyjnego oraz omówione zasady formy współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci/uczniów i zasady jej organizacji. (2 godziny) Ćwiczenia poświęcone są analizie blokad w realizacji idei partnerstwa edukacyjnego oraz wypracowaniu propozycji ich przezwyciężania na poziomie przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. Analiza i interpretacja wybranych sytuacji trudnych we współpracy nauczyciela z rodzicami z punktu widzenia ich przyczyn i sposobów radzenia z nimi. (5 godzin) |
Literatura: |
1. Bereźnicka M., Kultura pedagogiczna rodziców w społeczeństwie informacyjnym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2015. 2. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. 3. Jankowska A., Rozmowy z rodzicami : poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012. 4. Frąckowiak M., Gdy rodzic staje się roszczeniowy: poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo eMPi@2 Mariana Pietraszewskiego, Poznań 2011. 5. Gajewska G., Współpraca z rodzicami, PEKW "Gaja", Zielona Góra 2012. 6. Krajewska B., Rada rodziców w szkole. Wydawnictwo Edukacyjne "AKAPIT" , Toruń 2012. 7. Kwatera A., Odpowiedzialność, wspólnotowość, współpraca w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018. 8. Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2013 9. Mendel M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego [w:] Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M.(red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 . 10. Nowosad I. , Szymański M. J., Nauczyciele i rodzice. [Cz. 3]. Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Pedagogiczna w Krakowie. Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza UZ ; Kraków 2004. 11. Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych. Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2003. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: - interpretuje zasady organizacji i realizacji partnerstwa edukacyjnego SP_W04, - analizuje przykłady sytuacji trudnych we współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci oraz proponuje sposoby ich rozwiązywania, SP_U01, - projektuje spotkania z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnym szkolnym, SP_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne Ocena efektów pracy zespołowej Ćwiczenia praktyczne Obecność na zajęciach Aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.