Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, wychowawczej i klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPT-2BIE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, wychowawczej i klinicznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z cyklem rozwojowym człowieka w ciągu życia, zwłaszcza w okresie szkolnym; sposobami oddziaływań wychowawczych w poszczególnych aspektach rozwoju dziecka (zwłaszcza w aspekcie emocjonalno-społecznym) oraz najczęstszymi zaburzeniami rozwojowymi okresu dzieciństwa i dorastania. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z cyklem rozwojowym człowieka w ciągu życia, zwłaszcza w okresie szkolnym; sposobami oddziaływań wychowawczych w poszczególnych aspektach rozwoju dziecka (zwłaszcza w aspekcie emocjonalno-społecznym) oraz najczęstszymi zaburzeniami rozwojowymi okresu dzieciństwa i dorastania. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: - Psychologia uczenia się w aspekcie motywacyjnym, behawioralnym i poznawczym - Rozwój poznawczy dziecka i adolescenta w ujęciu Piageta Sposoby myślenia dziecka w poszczególnych stadiach rozwoju (sensoryczno- motoryczne, przedoperacyjne, operacji konkretnych i formalnych). - Rozwój społeczny w teorii Eriksona i rozwiązywanie kryzysów rozwojowych. Zabawa dziecka w kontekście interakcji społecznych. Społeczna rola rodziny, rówieśników i grupy przynależności. Wpływ rodziny i szkoły na rozwój społeczny dziecka. - Rozwój dziecka w wieku szkolnym: rozwój poznawczy i społeczny. - Negatywne skutki procesu etykietowania Poczucie kompetencji. Przyczyny i skutki niepowodzeń szkolnych. - Rozwój w okresie adolescencji: rozwój fizyczny, poznawczy i emocjonalny Zaburzenia procesu formowania się tożsamości - Zaburzenia okresu dziecięcego i sposoby protodiagnozy Tematyka ćwiczeń: - Rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży. Empatia. - Agresja u dzieci i młodzieży. Kształtowanie postawy asertywnej w relacjach interpersonalnych. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. - Stres i radzenie sobie z nim. - Skuteczne budowanie relacji sprzyjających wychowywaniu. - Charakterystyka głównych stylów wychowawczych. - Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. - Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych. - Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. - Zagrożenia okresu adolescencji. Depresja i samobójstwa młodzieży. Czynniki ryzyka związane z funkcjonowaniem w internecie. |
Literatura: |
Brzezińska, A. (2006). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka t. 2 - Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Zysk i S-ka. Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Zysk i S-ka, Poznań 1998 Seligman, M.E.P., Walker E.F., Rosenhan, D.L., (2003) Psychopatologia, , Zysk i S-ka, Poznań Hall C., Lindzey G., Campbell J.B., Teorie osobowości, PWN, Warszawa 2004 Turner J.S., Helms D.B., Rozwój człowieka, WSIP, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
SP6_WG04 Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym SP6_WG05 Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych i społecznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności,, harmonii i dysharmonii, normy i patologii SP6_WG06 Ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii uczenia się SP6_UW02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, mini wykład, warsztaty grupowe, studium przypadku, ćwiczenia w podgrupach Podstawą do uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest ocena pracy studenta w trakcie zajęć oraz test zaliczeniowy (w celu uzyskania zaliczenia należy zdobyć powyżej 50% punktów). Podstawą zaliczenia wykładu jest obecność słuchacza na wykładach, aktywny w nim udział oraz zaliczenie egzaminu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.