Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki (dyskalkulia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-SPT-2MTM
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki (dyskalkulia)
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Słuchacz powinien mieć orientację w założeniach pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; umieć omówić istotę i rodzaje dyskalkulii, mechanizmy jej powstawania oraz symptomy dyskalkulii; powinien znać podstawowe narzędzia diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki; mieć kompetencje w zakresie dobru i stosowania metod terapii pedagogicznej w pracy korekcyjno- wyrównawczej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z założeniami metodyki pracy edukacyjnej i terapeutycznej z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki (dyskalkulią).

Pełny opis:

Studia podyplomowe Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna- przedmiot obowiązkowy (5 godzin wykład; 5 godzin- ćwiczenia).

Wykład - ma na celu zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi i praktycznymi założeniami pracy terapeutycznej z dzieckiem przejawiającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Ukazuje: metody i sposoby pracy z uczniem na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych; metody i techniki rekonstrukcji wiadomości i umiejętności matematycznych, zasady planowania pracy terapeutycznej; sposoby doboru ćwiczeń terapeutycznych oraz matematycznych dostosowanych do psychofizycznych możliwości dziecka; zasady konstruowania scenariuszy zajęć terapeutycznych.

Ćwiczenia - służą nabyciu umiejętności praktycznej realizacji metodycznych wskazań do pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.

Literatura:

E. Gruszczyk- Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1994.

E. Gruszczyk – Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki. Warszawa 1989.

D. Kus - Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004.

L Kość, Psychologia i psychopatologia zdolności matematycznych.Warszawa 1982

M. Kurczab , E. Kurczab , P.r Tomaszewsk, Dyskalkulia – przyczyny, charakterystyka, sposoby pomocy , Instytut Edukacji Matematycznej Ars Mathematica, 2006.

B. Łubianka, Wokół uzdolnień matematycznych- przegląd badań. Studia z Psychologii w KUL 2007 (s. 185-208).

U. Oszwa U, Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków 2008.

U. Oszwa, Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków 2008.

U. Oszwa, Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Kraków 2008.

B. Stryczniewicz, Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. Opole 2004.

E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Kraków 2005.

D. Zaremba, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Helion, Gliwice 2014.

Efekty uczenia się:

W efekcie kształcenia słuchacz:

- ma opanowaną wiedzę dotyczącą specyficznych trudności w uczeniu się matematyki,

- zna metody pracy z dziećmi wykazującymi specyficzne trudności w uczeniu się matematyki,

dokonuje diagnozy pedagogicznej dzieci wykazujących nadmierne trudności w nauce matematyki,

- dostosowuje metody pracy do możliwości i zaburzeń dziecka, stosuje nauczanie polisensoryczne

- tworzy scenariusze zajęć dla dzieci z trudnościami w nauce matematyki.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Słuchacz podlega ocenie ciągłej na co składa się systematyczny udział w zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność. Zalicza przedmiot prezentując materiał do rozwijania logicznego myślenia, korygowania zaburzonych funkcji oraz scenariusz zajęć korekcyjno– kompensacyjnych dla dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)