Metodyka terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki (dyskalkulia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SPT-2MTM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki (dyskalkulia) |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Słuchacz powinien mieć orientację w założeniach pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; umieć omówić istotę i rodzaje dyskalkulii, mechanizmy jej powstawania oraz symptomy dyskalkulii; powinien znać podstawowe narzędzia diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki; mieć kompetencje w zakresie dobru i stosowania metod terapii pedagogicznej w pracy korekcyjno- wyrównawczej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z założeniami metodyki pracy edukacyjnej i terapeutycznej z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki (dyskalkulią). |
Pełny opis: |
Studia podyplomowe Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna- przedmiot obowiązkowy (5 godzin wykład; 5 godzin- ćwiczenia). Wykład - ma na celu zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi i praktycznymi założeniami pracy terapeutycznej z dzieckiem przejawiającym specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Ukazuje: metody i sposoby pracy z uczniem na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych; metody i techniki rekonstrukcji wiadomości i umiejętności matematycznych, zasady planowania pracy terapeutycznej; sposoby doboru ćwiczeń terapeutycznych oraz matematycznych dostosowanych do psychofizycznych możliwości dziecka; zasady konstruowania scenariuszy zajęć terapeutycznych. Ćwiczenia - służą nabyciu umiejętności praktycznej realizacji metodycznych wskazań do pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. |
Literatura: |
E. Gruszczyk- Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1994. E. Gruszczyk – Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki. Warszawa 1989. D. Kus - Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004. L Kość, Psychologia i psychopatologia zdolności matematycznych.Warszawa 1982 M. Kurczab , E. Kurczab , P.r Tomaszewsk, Dyskalkulia – przyczyny, charakterystyka, sposoby pomocy , Instytut Edukacji Matematycznej Ars Mathematica, 2006. B. Łubianka, Wokół uzdolnień matematycznych- przegląd badań. Studia z Psychologii w KUL 2007 (s. 185-208). U. Oszwa U, Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków 2008. U. Oszwa, Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków 2008. U. Oszwa, Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Kraków 2008. B. Stryczniewicz, Praca z uczniem mającym trudności z matematyką. Opole 2004. E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Kraków 2005. D. Zaremba, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Helion, Gliwice 2014. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie kształcenia słuchacz: - ma opanowaną wiedzę dotyczącą specyficznych trudności w uczeniu się matematyki, - zna metody pracy z dziećmi wykazującymi specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, dokonuje diagnozy pedagogicznej dzieci wykazujących nadmierne trudności w nauce matematyki, - dostosowuje metody pracy do możliwości i zaburzeń dziecka, stosuje nauczanie polisensoryczne - tworzy scenariusze zajęć dla dzieci z trudnościami w nauce matematyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Słuchacz podlega ocenie ciągłej na co składa się systematyczny udział w zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność. Zalicza przedmiot prezentując materiał do rozwijania logicznego myślenia, korygowania zaburzonych funkcji oraz scenariusz zajęć korekcyjno– kompensacyjnych dla dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.