Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-1ABW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | • wdrażanie studentów do samodzielnego i sprawnego korzystania z literatury przedmiotu; • rozbudzanie zainteresowań studentów problematyką środowiska życia współczesnego człowieka; • poznanie – poprzez hospitacje - praktycznej działalności wybranych instytucji pracy społeczno-wychowawczej w środowisku lokalnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - podstawowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne. Rok studiów/semestr - rok I, semestr I. Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Podstawą do realizacji przedmiotu: Pedagogika społeczna jest wiedza dotycząca środowiska społecznego, środowiska wychowawczego oraz przemian jakie zachodzą we współczesnym świecie. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz. ćwiczenia 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje; ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z obszaru pedagogiki społecznej. Punkty ECTS: 4. Bilans nakładu pracy studenta: 2,0 pkt w obecności nauczyciela akademickiego (50 godz.): 15 (wykłady) +15 (ćwiczenia) + 20 (godziny konsultacyjne i egzamin) 2,0 pkt bez obecności nauczyciela akademickiego (50 godz.): 20 godzin przygotowanie do ćwiczeń, zaliczenie ćwiczeń) + 30 godz. (przygotowanie do egzaminu, egzamin) |
Literatura: |
1. M. Cichosz: O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków 2016. 2. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutr, Toruń 2012. 3. M. Cichosz: Pedagogika społeczna: zarys problematyki, Kraków 2014. 4. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014. 5. T. Pilch, T. Sosnowski (red.): Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013. 6. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009. 7. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009. 8. S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001. 9. E. Marynowicz – Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy. Łódź 1998. 10. T. Pilch, I. Lepalczyk: Pedagogika społeczna. Warszawa 1995. 11. T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, wszystkie tomy, Warszawa 2003. 12. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski (red.): Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Warszawa 2013. 13. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski (red.): Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Warszawa 2013. 14. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. 15. W. Danilewicz (red.), Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009. 16. T. Sosnowski: Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Warszawa 2011. 17. B. Matyjas (red.): Dziecko i jego socjalizacja w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym, Kielce 2013. 18. M. Ruszkowska, M. Winiarski (red.): Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014. 19. P. Frąckowiak (red.): Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian, Gniezno 2011. 20. B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 21. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 22. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.): Pedagogika, Warszawa 2003. 23. A. Kamiński: Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna. Warszawa 1980. 24. E. Kantowicz: Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. 25. B. Krzesińska – Żach: Człowiek w sytuacji zagrożenia jako podmiot oddziaływań pracownika socjalnego, Białystok 2006. 26. T. Pilch, T. Bauman (red.): Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2000. 27. A. Przecławska (red.): Pedagogika społeczna kręgi poszukiwań. Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. K_W08 Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. K_W12 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań. K_U05 Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych pedagogicznej i społecznej na rzecz człowieka. K_U13 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: dyskusja, prezentacje multimedialne, analiza tekstów. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny z przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.