Etyka w pracy pracownika socjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-2GPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka w pracy pracownika socjalnego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Podstawy filozofii i etyki 0800-SS1-1GUE |
Założenia (opisowo): | Wiedza: Student ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej. Umiejętności: potrafi korzystać z wiedzy socjologicznej, pedagogicznej, filozoficznej, prawnej i ekonomicznej w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych. Potrafi korzystać z wiedzy socjologicznej, pedagogicznej, filozoficznej, prawnej i ekonomicznej w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych. Kompetencje społeczne: posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu: zapoznanie studentów z podstawami etyki zawodowej, normami obowiązującymi w kodeksie zawodowym pracownika socjalnego. Wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im dostrzec i analizować dylematy etyczne pojawiające się podczas wykonywania obowiązków zawodowych oraz przewidzieć skutki konkretnych działań. Zakres tematyczny: w ramach przedmiotu zostaną przedstawione treści dotyczące podstawowych zagadnień związanych z etyką zawodową, w szczególności z etyką zawodową w pracy pracownika socjalnego (np. normy, wartości, zasady obowiązujące pracowników socjalnych oraz dylematy i wyzwania w pracy socjalnej). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; forma studiów: stacjonarne; Nauki społeczne; Rok 2 pierwszego stopnia/semestr 3; Wymagania wstępne: student powinien znać podstawowe pojęcia z podstaw filozofii, etyki ogólnej. Udział w wykładach –15 godz. Udział w ćwiczeniach – 15 godz. Przygotowywanie się do ćwiczeń – 20 godz. Konsultacje – 16 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i udział w zaliczeniu –20 + 4 = 24 godz. Razem: 90 godz. (3 p. ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godz. - 1,5 p. ECTS o charakterze praktycznym - 40 godz. - 1,5 p. ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dominiak T., Etyka pracownika socjalnego w działaniu: Ethos i profesjonalizm, „Praca Socjalna” 1/2005. Grzybek G., Etyczne podstawy pracy socjalnej: świadomość moralna, norma etyczna oraz wytyczne dla pracownika socjalnego i pedagoga społecznego, Bielsko-Biała 2007. Kamiński T., Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003. Kodeks Etyczny Pracowników Socjalnych, PTPS. Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006. Pilikowski J., Podróż w świat etyki, Kraków 2010. Vardy P., Grosch P., Etyka. Poglądy i problemy, Poznań 1995. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009. Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, t. II, Kraków 2005. Literatura uzupełniająca: Brzeziński J., Chyrowicz B., Toeplitz-Winiewska M., Poznaniak W., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2014. Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008. Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa, 1932. Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red.: M. Z. Stepulak, Lublin 2002. Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red.: J. M. Michalak, Łódź 2010. Etyka nauczyciela, red.: M. Bajan, S. J. Żurek, Lublin 2011. Galarowicz J., Powrót do wartości, Kraków 2011. Gogacz M., Wprowadzenie do etyki chronienia osób, Warszawa 1995. Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013. Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996. Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989. Kapias M., Kasperek K., Polok G., Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Katowice 2008. Kodeksy etyczne w Polsce, oprac.: G. Sołtysiak, Warszawa 2006. Mariański J., Kontrowersje wokół relacji religii i moralności Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014. Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze, Katowice 1999. Młodzież wobec moralności w zawodach kreujących sferę publiczną, red.: M. Chodkowska, Lublin 2010. Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, red.: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Warszawa 2004. Przecławski K., Etyka i religie na przełomie tysiącleci ciągłość i zmiana, Warszawa 2001. Styczeń T., Merecki J., ABC Etyki, Lublin 2001. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 2013. Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1995. Teichman J., Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2002. Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Katowice 2006. Vossenkuhl Wilhelm, Możliwość dobra. Etyka w XXI wieku, Kraków 2012. Zagadnienie etyki zawodowej, red.: A. Andrzejuk, Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student Posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych. Umiejętności: Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. Potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań. Kompetencje społeczne: Student ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów - na ocenę Zaliczenie ćwiczeń - na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.