Pedagogiczne podstawy funkcjonowania rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-2HAD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogiczne podstawy funkcjonowania rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Cele i założenia przedmiotu odnoszą się do wyposażenie Studenta w kompetencje z zakresu następujących zagadnień: Cechy współczesnej rodziny; Przemiany współczesnej rodziny w świetle teorii drugiego przejścia demograficznego; Wybranych przykładów doświadczeń i funkcjonowania współczesnych rodzin; Cech dzieciństwa w świecie płynnej nowoczesności; Przemian podstawowych funkcji rodziny; Nowych modele życia rodzinnego; Kultury pedagogicznej jako źródła prawidłowych zachowań rodzicielskich; |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu 1. Podstawowe kategorie pojęć: rodzina, wychowanie, dom rodzinny, dzieciństwo, matka, macierzyństwo, ojciec, ojcostwo. 2. Przemiany i obraz współczesnych rodzin 3. Modele macierzyństwa i ojcostwa we współczesnej rodzinie. 4. Dzieciństwo zagrożone 5. Choroba w rodzinie. 6. Kierunki i formy pomocy dziecku i rodzinie dysfunkcyjnej w środowisku lokalnym |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów, konsultacji, ćwiczeń Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin |
Literatura: |
• Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna: pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa 2019. • Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce: rekonstrukcja codzienności, Warszawa 2019. • Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: Tomasz Sosnowski. Warszawa 2018. • Bajkowski, T., U źródeł tożsamości rodzinnej, Warszawa 2018. • Mizielińska J., i in., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017 • Żadkowska M., Para w praniu: codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Gdańsk 2016 • Kwak A., Małżeństwo i rodzina w czasach zmiany społecznej w: Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, 2016, s. 13-28 • Kwak A., Rodzina: źródło kapitału życiowego, 2015. • Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015. • Kawula S., J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007. • Danilewicz W., Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. • Danilewicz W., Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach migracyjnych, 2006. • Dylematy życia rodzinnego. Diagnoza i wsparcie, red. M. Szyszka, Lublin 2016. • Kwak A., Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014. |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami K_W08 Student jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z obszaru prawa, ekonomii, nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce K_W12 Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych K_U13 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.