Wspomaganie człowieka w potrzebie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-3GPU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie człowieka w potrzebie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem wykładów z przedmiotu „Wspomaganie człowieka w potrzebie” jest analiza zagadnień z zakresu teorii wspomagania, pomocy i wsparcia społecznego a także założeń strategii wspomagania osób znajdujących się w sytuacji kryzysu. Celem ćwiczeń z przedmiotu „Wspomaganie człowieka w potrzebie” jest refleksja nad możliwościami i kryteriami wspomagania oraz projektowanie strategii wspomagania osób dorosłych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika, nauki społeczne Rok studiów/semestr: III rok/ V semestr Wymagania wstępne: - Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 30 godzin; ćwiczenia - 15 godzin Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją, praca w grupach, praca w parach, projekt, warsztaty Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach – 22,5 h - udział w ćwiczeniach – 12 h - przygotowanie do zajęć – 35 h - udział w konsultacjach – 6 h - realizacja zadania grupowego – 20 h - przygotowanie do egzaminu – 30 h 125,5 h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Appelt K., Wojciechowska J. (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości, Poznań 2002. Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Poznań 2002. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju: zrozumieć świat życia człowieka, Sopot 2010. Stochmiałek J., Przezwyciężanie kryzysów życiowych przez osoby dorosłe, Warszawa 2009. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: Bibik R., Urbanek A. (red.), Człowiek w sytuacji (bez)nadziei – konteksty teoretyczne i praktyczne, Legnica 2011. Frączek Z., Szluz B. (red.), Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce, Rzeszów 2006. Hollander J., Wijnberg J. Coaching prowokatywny, Wrocław 2010. Horbowski A., Potoczny J. (red.), Edukacja i animacja społeczno-kulturalna dorosłych. Diagnoza-potrzeby-prognozy, Rzeszów 2007. Kita S., Praca socjalna w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2014. Krzesińska-Żach B., Człowiek w sytuacji zagrożenia jako podmiot oddziaływań pracownika socjalnego, Białystok 2006. Ramirez-Cyzio K. (red.), Life Coaching. Relacje w równowadze, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością. Posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup. Umiejętności: 2. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania. 3. Student potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego sił rozwojowych oraz możliwości. Potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej. Kompetencje: 4. Student posiada przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, zadań zespołowych w zakresie pracy socjalnej, zwłaszcza z człowiekiem dorosłym znajdującym się w potrzebie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny (zalicza 60% poprawnych odpowiedzi) Zaliczenie ćwiczeń: praca w zespole na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.