Elementy superwizji w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-3HAF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy superwizji w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przekazanie podstaw teoretycznych superwizji oraz poznanie celu i korzyści wynikających z wykorzystania tej metody w praktyce pracownika socjalnego. Słuchacze konfrontują się z superwizją jako metodą wspomagającą profesjonalny rozwój pracowników oraz narzędziem przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. |
Skrócony opis: |
30 godz. ćwiczenia |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Praca Socjalna Poziom kształcenia: I stopień Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 0800-SS1-3HAF Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: M_4 fakultatywny Rok studiów /semestr: 3 rok / semestr 6 Wymagania wstępne: Brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: Praca w grupie, dyskusja grupowa, analiza przypadku. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim Obecność na ćwiczeniach – 30 godz. Razem: 30 h – 1 pkt ECTS - Samodzielna praca studenta: przygotowanie się do zajęć, przygotowanie pracy zaliczeniowej – 30 h – 1 pkt ECTS |
Literatura: |
Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2012. Domaradzki P., Kerzyszkowski J., Sosnowski M., Włoch A., Superwizja pracy socjalnej dla praktyków, UŁ, Łódź 2016. Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społęcznych, MCPS, Warszawa 2014. Gilbert, M., Evans, K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Łuczyńska, M., Olech, A. Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Warszawa 2013, (http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej.pdf) Krzyszkowski J. (red), Wybrane aspekty pracy socjalnej. Podręcznik dla pracowników socjalnych, Wrocław 2012. Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształtowanie, Warszawa 1996. Szmagalski J. (red), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005. Szmagalski J., Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, IRSS, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
K_W11 posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych K_U12 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno ze specjalistami w zakresie pracy socjalnej, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów K_U14 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych K_U17 monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej. K_K08 potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: praca (indywidualna lub zespołowa) sprawdzająca znajomość omawianych treści oraz aktywność podczas zajęć. Pozytywna ocena od 51% pkt. możliwych do uzyskania. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.