Elementy pracy z trudnym klientem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-3XHAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy pracy z trudnym klientem |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Studenci: - posiadają umiejętności stosowania strategii, technik i procedur pracy wobec postawy agresywnej, opozycyjno buntowniczej, aspołecznej oraz postawy wycofującej się. - znają procedury antropotechniczne, psychotechniczne, socjotechniczne i kulturotechniczne w sterowaniu resocjalizującym. - znają mechanizmy i metody eliminowania przyczyn impulsywności, nieadekwatności, dysocjalności i antysocjalności. - rozumieją patomechanizmy destrukcji i nabyli umiejętności ich korekty. - rozpoznają skuteczne modele pomagania w interakcjach indywidualnych i grupowych w zakresie wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych technik. - Posiadają umiejętności praktyczne korekty zachowań destrukcyjnych. Nabyli umiejętności sterowania resocjalizującego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Nabycie praktycznych umiejętności w korekcie zachowań destrukcyjnych. Analiza skutków deformacji więzi i metody pracy z dzieckiem znienawidzonym( doświadczenie schizoidalne), z „czarną owcą” w rodzinie ( doświadczenie utrwalania krzywdy),z dzieckiem porzucanym ( utrwalone wycofanie społeczne), dzieckiem wykorzystanym (doświadczenie narcystyczne), dzieckiem zawłaszczonym (charakter symbiotyczny) oraz z dzieckiem pokonanym ( społeczny masochizm i wzorce samozniszczenia). Kształtowanie dyspozycji do uczenia się podstawowych umiejętności pomagania. Charakterystyka modeli pomagania. Umiejętność budowy motywacji do zmiany. |
Pełny opis: |
Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:fakultatywny, specjalistyczny Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne,praca socjalna Rok/semestr: III rok / letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady, 15 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w wykładach 15 h - udział w ćwiczeniach 15 h - przygotowanie do ćwiczeń- 20 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami10 h - przygotowanie i realizacja prezentacji 10 h - przygotowanie i udział w egzaminie 15 h Razem 85 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS Tematyka treści zajęć: 1.. Typologia zasad, reguł i celów oddziaływań korekcyjnych. Charakterystyka trudnego wychowanka. 2. Zasady pierwszego kontaktu oraz dyrektywy i zalecenia metodyczne w pracy nad oporem. 3. Analiza patomechanizmów wybranych przypadków. 4. Charakterologiczne zagadnienia rozwoju w odniesieniu do wychowanka z problemem symbiotycznym, narcystycznym i masochistycznym. 5. Analiza skutków deformacji więzi i metody pracy z dzieckiem znienawidzonym( doświadczenie schizoidalne), z „czarną owcą” w rodzinie ( doświadczenie utrwalania krzywdy),z dzieckiem porzucanym ( utrwalone wycofanie społeczne), dzieckiem wykorzystanym (doświadczenie narcystyczne), dzieckiem zawłaszczonym (charakter symbiotyczny) oraz z dzieckiem pokonanym ( społeczny masochizm i wzorce samozniszczenia). 6. Kształtowanie dyspozycji do uczenia się podstawowych umiejętności pomagania. Charakterystyka modeli pomagania. Umiejętność budowy motywacji do zmiany. 7. Praca nad złością i gniewem oraz poczuciem wartości jako determinantami zachowań agresywnych. Sposoby pracy z dzieckiem nadpobudliwym . 8. Analiza interakcji indywidualnych i grupowych w zakresie procedur antropotechnicznych, socjotechnicznych i psychotechnicznych . 9. Metody wpływu bezpośredniego i pośredniego w sterowaniu reedukacyjnym. Analiza metod stymulowania i wzmacniania oraz ukierunkowania i pobudzania korekcyjnego. 10. Metody pracy nad utrwalonym poczuciem krzywdy. Oblicza cierpienia i sposoby jego redukcji. Strategie polegające na zmianie funkcji, składników i determinantów w układzie postaw. 11. Diagnoza resocjalizacyjna. Analiza genogramów, konfliktów osiowych, mechanizmów i uwarunkowań istotnych w konstruowaniu Indywidualnych Programów Korekcyjnych (IPK). 12. Strategie Treningu Zastępowania Agresji ART w pracy z trudnym wychowankiem. Analiza strategii porozumienia bez przemocy. Formy pokonywania i radzenia sobie w konflikcie. Kierunki pracy z dzieckiem agresywnym. |
Literatura: |
• Larsen E.: Od gniewu do przebaczenia, GWP Gdańsk 2000 • Mellibruda J.: Pułapka nie wybaczonej krzywdy. Instytut Psychologii Zdrowia W-wa 1999 • K. Geldard, D. Geldard .: Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 • J. Elliott, M. Place.: Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, WSiP Warszawa 2000 • J. Czechowski.: Trudności emocjonalne uczniów. Życie Szkoły 7/2001. • M. Babich.: Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów. Warszawa 2002. • A.Brzezińska, E.Hornowska (red.).: Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar,(2004) • M. Rosenberg .: Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Wyd. Jacek Santorski & Co, Warszawa 2003 • M. Dziewięcki.: Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002 • S.Kawula, H Machela.: Młodzież, a współczesne dewiacje i patologie społeczne. Wydawnictwo A. Marszałek ,Toruń 1999r. • L .Pytka.: Pedagogika resocjalizacyjna. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej , Warszawa 2000r. • J. Kołodziejczyk .: Agresja i przemoc w szkole – Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, wyd., SOPHIA, Kraków 2004 • Kim Zarzour .: Gnębiciel ze szkolnego boiska, wyd. Rebis, Poznań,2005 • Millicent H. Kellner .:Pod Kontrolą – Program uczenia nastolatków metod radzenia sobie ze złością, wyd., SOPHIA, Kraków 2004 • J. Steward.: Jak sobie radzić ze złością, treningi dla nastolatków, wyd. Fraszka Edukacyjna Warszawa 2007 • S. Palomares, D. Schelling,.: Jak sobie radzić z dręczycielem. Scenariusze zajęć wychowawczych, wyd. Fraszka Edukacyjna Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących K_W10 Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W05 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych. K_U09 Student potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. K_U11 Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie: wiedzy z zakresu metodyki pracy z trudnym wychowankiem, obecności i uczestnictwa w zajęciach. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu i ćwiczeń jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu Student ma prawo do 2 nieobecności, zaś każdą kolejną nieobecność zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.