Edukacja społeczna i obywatelska w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-WN2-2GMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja społeczna i obywatelska w klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki wczesnoszkolnej historii oraz WOS (na poziomie szkoły średniej). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest opanowanie prze z studentów wiedzy na temat sposobów rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich dzieci w wieku i młodszym wieku szkolnym oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do planowania i prowadzenia zajęć z edukacji społecznej, obywatelskiej w klasach I-III, a dotyczących: kształtowania poczucia przynależności społecznej; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych i obywatelskich; rozwijania nawyków kulturalnych oraz rozwijania u dziecka umiejętności funkcjonowanie w klasie w relacjach społecznych – przygotowanie do pełnienia ról społecznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne 2 rok 2st. PW Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina: Nauki społeczne, pedagogika Liczba godzin: ćwiczenia - 16 godzin Punkty ECTS: 5 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 16 godzin Pozostały czas: przygotowanie się do zajęć, przygotowanie do zaliczenia, opracowanie prac pisemnych, na zaliczenie, udział w konsultacjach. Metody dydaktyczne:wykład, warsztaty grupowe, projekt, dyskusja, ćwiczenia. Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki wczesnoszkolnej oraz biologii (na poziomie szkoły średniej) i edukacji zdrowotnej. Treści merytoryczne: 1. Edukacja społeczna, obywatelska i etyka – analiza podstawy programowej i programów kształcenia 2.Istota i założenia edukacji obywatelskiej i społecznej Założenia edukacji społecznej i obywatelskiej Cele edukacji społecznej i obywatelskiej Specyfika metod stosowanych edukacji społecznej i obywatelskiej Rola nauczyciela w edukacji społecznej i obywatelskiej 3. Edukacji społeczna i obywatelska – interpretacja podstawowych pojęć w odniesieniu do edukacji elementarnej Środowisko społeczne, Obywatelskość i demokracja Aktywność społeczna i samorządność Społeczność lokalna Etyka i wartości (instrumentalne i autoteliczne) Opracowanie słowniczka terminów dla dzieci w młodszym wieku szkolnym 4. Rozwój społeczny i obywatelski – charakterystyka rozwojowa Etapu rozwoju społecznego, emocjonalnego i moralnego Rejestr zachowań społecznych i obywatelskich dzieci w klasach I-III Tworzenie sylwetki dziecka w młodszym wieku szkolnym 5. Kompetencje społeczne i obywatelskie Kompetencje – wyjaśnienia terminologiczne Kompetencje społeczne i obywatelskie jako umiejętność kluczowa Sposoby rozwijania umiejętności składowych kompetencji społecznych i obywatelskich 6.Relacje społeczne dzieci w młodszym wieku szkolnym Grupa rówieśnicza Relacje z rówieśnikami i dorosłymi Role, w których występuje uczeń Budowanie relacji z „innym” Przestrzeganie norm i zasad współżycia – propozycje rozwiązań metodycznych 7. Edukacja społeczna i obywatelska w innych krajach 8. Edukacja historyczna dzieci w młodszym wieku szkolnym jako podstawa kształtowania postaw obywatelskich 9. Mała Ojczyzna – wymiary lokalne i globalne edukacji społecznej i obywatelskiej 10. Analiza podręczników i materiałów edukacyjnych Przegląd podręczników Propozycje opracowania wybranych treści społecznych i obywatelskich 11. Budowanie programu autorskiego z zakresu edukacji społecznej i obywatelskiej –„Ja – mały obywatel” 12/13 Konstruowanie zajęć dydaktycznych Obchodzenie świat państwowych Wykorzystanie legend i podań Prawa i obowiązki ucznia 14. Planowanie obchodów Święta Szkoły z uwzględniłem wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji społeczno - obywatelskiej klas I - III. 15. Rekapitulacja – budowanie konkursu wiedzy obywatelskiej dla uczniów klas I-III |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Machałek M., Korzeniowski J., Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2011 Korzeniowski J. (2011) Edukacja obywatelska w szkole, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Nowicka, M. (2010) Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010 Edukacja obywatelska we współczesnej szkole (red.) St. Kiliana, (2010), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków. Literatura uzupełniająca Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze, empiryczne(1998) Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.), Gdańsk ChałasK., Kowalczyk S. (2006) Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, t.II, Lublin – Kielce. Mendel M. (1999) Edukacja społeczna jako odmiana myślenia o wczesnej edukacji Wydaw. Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn. Kołodziejczyk A. (2011) Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny (w:) Janusz Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, PWN. Karwowska-Struczyk (2009) Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji [w:] D. Klus-Stańska. M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa Kowalik S. (2002) Rozwój społeczny, (w:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa, PWN Dymara B. (red.) (2001) Poszukiwanie podstaw samorządności, współdziałania, demokracji, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków. Edukacja obywatelska w Niemczech i w Polsce. (red.) K. Siellawa-Kolbowska, A. Łada, J. Ćwiek-Karpowicz. Warszawa 2008 Garbula-Orzechowska J. (2002) Eduakcja historyczna w klasach początkowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - opanuje wiedzę na temat sposobów rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich dzieci w młodszym wieku szkolnym - ocena wypowiedzi na zajęciach - posiądzie umiejętności niezbędnych do planowania i prowadzenia zajęć z edukacji społecznej, obywatelskiej w klasach I-III – ocena propozycji metodycznej, - przygotowany będzie merytorycznie i metodycznie do realizacji zagadnień: kształtowania poczucia przynależności społecznej; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych i obywatelskich; rozwijania nawyków kulturalnych oraz rozwijania u dziecka umiejętności funkcjonowanie w klasie w relacjach społecznych – przygotowanie do pełnienia ról społecznych – ocena konspektu zajęć dotyczących w/w zgadnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest minimum 90% obecności na zajęciach, aktywność na zajęciach oraz oceny z prac pisemnych. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Ustana forma zaliczenia ćwiczeń – student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość podpisanej oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.